BETA-VERSION. Läs mer. XS (Extra Small) <576px SM (Small) ≥576px MD (Medium) ≥768px LG (Large) ≥992px XL (Extra Large) ≥1200px XXL (Extra Extra Large) ≥1400px

Bilkalkyl:
så här mycket
kostar din bil på riktigt

Få tillgång till vår bilkalkyl med lärdomar och insikter via Patreon eller via ett engångsköp

Efter hundratals kommenterar om vårt senaste bilköp och vår tes att billigaste bilen kostar minst 4000 kr/månad har vi sammanställt våra bästa tips i en bilkalkyl. I den patreon-exklusiva kortpodden K54 går jag igenom alla delar plus att jag kommer lägga upp en excel du kan använda för att räkna på din nuvarande eller framtida bil.

Avsnittet + kommande kalkyl kostar 299 kr att köpa alternativt kan du bli patreon-medlem för 75 kr/mån och ta del av avsnittet. Tack för allt engagemang i bildiskussionen! ❤️

Swipa eller klicka i bildspelet för att se alla bilder.

Sammanfattning, tolkning och guldkorn från bildspelet

Våra och communityns tankar, insikter och förslag på nästa steg.

Vanliga frågor

Vad är den största kostnaden som folk missar när de räknar på bil?
Är det verkligen billigare med en äldre begagnad bil?
Hur mycket kostar småkostnader som parkering och tvätt egentligen?

Hittar du inte din fråga ovan? Se alla frågor här, eller ställ den i forumet.

Konkreta saker du kan göra nu

Kunskap, tips och råd är meningslösa om man inte omsätter dem i praktiken. Här får du ett par konkreta förslag som du kan göra antingen redan nu eller på lite sikt.

Jämför din nuvarande bilkostnad med taxibudget på 4.500 kr/månad

30 minuter

Överväg att skippa bil två och lägga pengarna på bättre boende

flera månader

Communityns tankar om bildspelet

Nedan följer 4 av totalt 8 kommentarer. Notera att kommentarer i forumet INTE kvalitetssäkras av oss på samma sätt som all annan text på denna sida. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂

  1. User avatar

    Appropå att ni upplever nybilsvärdeminskning så hög:

    2009 var jag på ett föredrag där man sa att “Dunket man hör när framhjulen på en ny bil kör över tröskeln, ut ur bilaffären, betyder (typ) 100 000 upp i rök, och nästa dunk när bakhjulen kör ut är 100 000 till”. Och föredragshållaren var ingen mindre än Jan!

  2. User avatar

    Det beror ju på vad man köper för bil.
    Ett aktuellt exempel från verkligheten:

    Nästa vecka byter jag in min 2011 mot en ny bil. Det kostade helt ny 2011, klar på gatan, 199.000kr med drag, mv och vinterhjul. Inbytespriset är 30.000kr. Marknadsvärdet vid privat försäljning är högre men jag blev lat.

    Värdeminskningen har således varit 170.000kr på snart 14 år.

  3. User avatar

    Superbra avsnitt. Bra, enkelt och tydligt. Patreonavgiften avbetalas efter varje avsnitt som ni producerar.

  4. User avatar

    Hm :thinking: däck 0 kr i er kalkyl. Det borde man väl räkna med för även om de ingick så kommer ju den kostnaden efter 2-4 år, både för sommar- och vinterdäck. Eller tänker jag fel?

    Lustigt. I många år har jag sagt att en standardbil kostar runt 5 papp i månaden utan extravaganser. Tumregeln verkar hålla :joy:

    I övrigt mer och mer övertygad om att vårt gå, cykla, åka kollektivt, taxi och hyrbil är för oss mer flexibelt och billigare. Inte minst för att vi lever i flera länder :sweat_smile:

  5. User avatar

    Min känsla är att privatleasing seglat upp som ett accepterat alternativ senaste åren. För 10 år sedan tycker jag det hade det lite mer stämpeln av ”köpa tv på avbetalning”.

    Själv insåg jag fördelarna med privatleasing för just tio år sedan då jag som rätt ung skulle byta ut min gamla skruttbil som hade havererat. Tog in synpunkter från alla erfarna i omgivningen/på jobbet och svaret var entydigt: köp en 3 år gammal Golf, en rimlig och pålitlig bil för en pojkvasker som mig och då är värsta värdeminskningen tagen. Så jag scannade Blocket och gjorde min egen kalkyl likt Jans ovan där jag inkluderade värdeminskning, däck, service, alternativavkastning på kapital, försäkring mm. Vill minnas att jag landade i ca 3500-3600 kr/mån för Golfen. Så plötsligt dök ett erbjudande på en spritt ny BMW 1-serie med vinterdäck, försäkring och sportpaket upp för 2995 kr/mån. Allt inkluderat och billigare än en begagnad Golf, gissa hur nöjd jag var! Glädjen blev dock kortvarig, fick så sjukt mycket negativa kommentarer kring leasingen. Gubbarna på jobbet/omgivningen tyckte att man köpt på sig en alldeles för fin bil på LEASING och såg ner på beslutet. Spelade såklart ingen roll att man nämnde sin kalkyl, LEASING var skoj och bluff och DYRT!

    Vad lärde jag mig av ovan? 1) Att folk ofta är dömande kring saker de inte förstår, inte villiga att ändra åsikt om de redan bestämt sig. Men nuförtiden tycker jag som sagt att privatleasing har en helt annan acceptans. 2) Som Jan skriver ovan, att folk har NOLL koll på vad deras bilar egentligen kostar. Och att det finns massa konstiga sanningar och förklaringsmodeller varför just deras bil är så billig och alla andras så dyra…

Senaste nytt på RikaTillsammans

Valutarisk: sambandet mellan nominellt och realt värdecurrency-risk-3×4
15:10

Valutarisk: sambandet mellan nominellt och realt värde

Prova själv och se vad som händer när kronan förändras.

Jan och Caroline Bolmeson30
15:10

från ekonomiskt kaos till skuldfri

Lever numer väl inom mina tillgångar varje månad.

Vad säger ni om att lägga till detta i portföljen?portfoljen-3×4
15:10

Lägga till detta i portföljen: vad säger ni?

Tips och checklista med frågor att ställa dig istället .

Valutarisk i indexfonder är till stor del en illusion29
15:10

Valutarisk i aktier och indexfonder är till stor del en illusion

Den verkliga risken sitter i din lön, ditt bolån och kostnader inte indexfonden.

Det är dyrt att göra slut med din indexfond434-dyrt-3×4
#434
15:10

Det är dyrt att göra slut med sin indexfond

Att vikta ned USA är lika dumt som att vikta ned bolag på bokstaven A.

Jan och Caroline Bolmeson35
15:10

Det är dyrt att att avvika från index

All avvikelse introducerar en beteenderisk och sämre riskjusterad avkastning.