BETA-VERSION. Läs mer. XS (Extra Small) <576px SM (Small) ≥576px MD (Medium) ≥768px LG (Large) ≥992px XL (Extra Large) ≥1200px XXL (Extra Extra Large) ≥1400px

Forumets bilguru Erik Naessén svarar på era frågor

Bilmarknaden är just nu upp-och-nedvända världen. Man kan sälja elbilar för mer än man köpte dem, det är ingen större skillnad på totalkostnaden per månad på att köpa en begagnad bil för 60 000 eller 120 000 eller en billig elbil och så vidare. Det och mycket till pratar vi med bilexperten Erik Naessén om i dagens avsnitt.

Forumets bilguru Erik Naessén svarar på era frågor Avsnitt 268 . Publicerat 3 år sedan.

warning

Reklam för Naessen Sales som därmed gör allt annat på RikaTillsammans också möjligt. Läs mer om våra tankar kring samarbeten.

Avsnitt 268. Senast uppdaterad 15 dagar sedan (2025-10-16) av Jan Bolmeson.

Du kan lyssna på detta avsnitt (268) där poddar finns, t.ex. på Spotify, Apple Podcast och Acast. För innehållsförteckningen med tider, se fliken till vänster med längden på avsnittet.

Vi transkriberar nästan alla våra avsnitt så att du kan läsa istället för att titta eller lyssna. Du hittar tanskriberingen i forumet i det första eller andra inlägget.

Referens: Saknas.

Det finns 89 kommentarer du kan läsa längre ned på sidan. Följ diskussionen och kommentera gärna i forumet.

När vi stod i bilbytestankar förra året fick vi många tankespjärn av en läsare i RikaTillsammans-forumet. Han kom hela tiden med inlägg som var totalt ointuitiva men som inte gick att avfärda. Det största tankespjärnet var att en ny elbil hade samma totalkostnad (TCO) som en begagnad bil. Jag hade i alla år levt i villfarelsen att en begagnad bil är den minst dåliga bilaffären man kan göra.

Det gjorde att vi förra året bjöd in Erik till podden för att prata om sitt expertisområde som är skärningspunkten mellan kunskap om olika bilmodeller, finansiering av bilar och privat/företagsekonomi. Det krävs nämligen kunskap om alla tre områden för att komma fram till det bästa svaret. Han hjälpte oss även med att finansiera vår bil (Tesla Model Y) på ett sätt som gav 100 000 kr mer i värde. Det pratade vi om i dessa två avsnitt:

Idag, 12 månader senare, är marknaden fortfarande märklig. Erik berättar om ett av sina senaste biköp, en Kia EV6 som han köpte för 480 tkr och sedan sålde för över 600 tkr. Fokus denna gången är dock inte att tjäna pengar på bilköp utan svar på läsarfrågor. Många av er har skickat in frågor om just bilar och bilekonomi som vi diskuterar med Erik i dagens avsnitt. Det är frågor såsom

  • Billigare begagnade biler
  • Privat eller företagsleasing
  • Hur söker man bäst på blocket
  • Är det värt med märkesverkstäder
  • Tips när man ska sälja sin bil
  • m.m.

Erik hänger mycket i RikaTillsammans-forumet under användarnamn @skogstomten men har även en egen hemsida: https://elbilsexpert.com/

Där han hjälper människor som står i bilköpar- eller bilbytetankar. Vi själva och många i forumet har anlitat Erik och är lyriska. Avsnittet är inte sponsrat av Erik, utan vi gillar hjälpa duktiga och generösa personer i vår community.

Vi hoppas att du gillar dagens avsnitt och om du har frågor eller kommentarer, ställ dem helst i RikaTillsammans-forumet eftersom det är där vi alla hänger. 😊

Tack för denna veckan,

Jan, Caroline och Erik

Innehållsförteckning

Denna sida uppdaterades 15 dagar sedan (2025-10-16) av Jan Bolmeson.

Sammanfattning och guldkorn

Det viktigaste att veta. Swipa för att se fler.

Vanliga frågor

Är en gammal bil alltid billigare än en ny?
Kan man verkligen tjäna pengar på att köpa och sälja elbilar?
När ska jag välja märkesverkstad vs lokal mekaniker?
Hur hittar jag bra bilar på Blocket?
Är företagsbil fortfarande fördelaktigt 2022?
Hur påverkar höga elpriser kalkylen för elbilar?
När kommer självkörande bilar bli verklighet?

Hittar du inte din fråga ovan? Se alla frågor här, eller ställ den i forumet.

Communityns tankar, tips och inspel

Nedan följer 4 av totalt 88 kommentarer. Notera att kommentarer i forumet INTE kvalitetssäkras av oss på samma sätt som all annan text på denna sida. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂

  1. User avatar

    När tror han att fossildrivna personbilar är helt borta och ute ur marknaden?

  2. User avatar

    Gärna ett segment om begagnade elbilar, batterihälsa, förväntad räckvidd etc “on a budget”. Inte för att jag själv är i köpläge, men för att jag tror det är fler som behöver pendlingsfordon som inte kostar en halv mille. :slight_smile:

  3. User avatar

    Företagsleasing vs privatleasing.

    Kan vara intressant även för de som inte driver egna företag utan istället bruttolöneväxlar.

    I mars löper vårt leasingavtal ut och jag står mellan tre val: köpa ut nuvarande leasingbil/förmånsbil (via företaget), leasa en annan förmånsbil, leasa en mindre bil privat. Det här är en djungel. Förmånsvärdena för nyregistrerade bilar är mycket högre nu än för 3 år sedan då regeringen velat sudda ut skillnaden mellan förmånsbil och privat bil. Det är därför inte lika självklart att gå via bolaget som det var tidigare.

  4. User avatar

    Detta!

    Använder inte bilen tillräckligt mycket för att motivera en ny elbil personligen. Men jag hyr ut min fossil till vardags och har funderat på en begagnad elbil. TCO har kanske potential att bli överkomlig då, samt att den lär bli betydligt mer attraktiv för uthyrning! :slight_smile:

  5. User avatar

    Jag tycker det är mycket fokus på kalkyler som bygger på att man bara har bilen typ tre år. Då blir spekulationer om andrahandsvärdet helt dominerande i kalkylen.

    Skulle gärna se ett resonemang kring bilägande om man behåller bilen 10+ år.

    Vidare skulle jag vilja höra om ekonomi kring elbil för den som bor i lägenhet.

Hur känns det? Blev du lite klokare eller mer nyfiken?

Vi hoppas det. RikaTillsammans finns tack vare dig – vi ägs inte av någon bank, tar inte emot presstöd, säljer inte rådgivning och vill inte förvalta dina pengar. Det gör oss fria, men också helt beroende av dig och vår community.

Om du gillar det vi gör får du gärna supporta oss – genom att bli månadssupporter, swisha ett valfritt belopp eller bjuda oss på en digital kaffe.

🎁 Som tack får du tillgång till extramaterial, bonusavsnitt, verktyg och inbjudningar. Tillsammans blir vi både klokare och rikare. Läs mer.

Tack för att du hejar på oss!
Jan & Caroline

BLI SUPPORTER

49 kr/månad
Frånpris inkl. moms Bli supporter →
Swish (123 463 53 22) BuyMeACoffee

Tillsammans blir vi både klokare och rikare dag för dag. Tack på förhand!
Jan & Caroline

Senaste nytt på RikaTillsammans

Valutarisk: sambandet mellan nominellt och realt värdecurrency-risk-3×4
15:10

Valutarisk: sambandet mellan nominellt och realt värde

Prova själv och se vad som händer när kronan förändras.

Jan och Caroline Bolmeson35
15:10

från ekonomiskt kaos till skuldfri

Lever numer väl inom mina tillgångar varje månad.

Vad säger ni om att lägga till detta i portföljen?portfoljen-3×4
15:10

Lägga till detta i portföljen: vad säger ni?

Tips och checklista med frågor att ställa dig istället .

Valutarisk i indexfonder är till stor del en illusion30
15:10

Valutarisk i aktier och indexfonder är till stor del en illusion

Den verkliga risken sitter i din lön, ditt bolån och kostnader inte indexfonden.

Det är dyrt att göra slut med din indexfond434-dyrt-3×4
#434
15:10

Det är dyrt att göra slut med sin indexfond

Att vikta ned USA är lika dumt som att vikta ned bolag på bokstaven A.

Jan och Caroline Bolmeson31
15:10

Det är dyrt att att avvika från index

All avvikelse introducerar en beteenderisk och sämre riskjusterad avkastning.