BETA-VERSION. Läs mer. XS (Extra Small) <576px SM (Small) ≥576px MD (Medium) ≥768px LG (Large) ≥992px XL (Extra Large) ≥1200px XXL (Extra Extra Large) ≥1400px

Vi har blivit med bil… men ska vi behålla eller lämna tillbaka den?

Välja den rationella bilen eller bilen vi önskar? Behålla bilen vi har fått hem att prova eller lämna tillbaka den? Häng med på vårt bakom-kulisserna samtal där vi resonerar vårt eget bilköp och ifrågasätter vårt val. Vi konstaterar att många där ute kör väldigt dyra bilar – förmodligen utan att ens vara medvetna om det… 😱🙈

Har vi gjort rätt val? Det är frågan vi brottas med efter att ha köpt en elbil via Carla med 14 dagars ångerrätt. Från Teslan som kostade över 10 000 kr/månad till en Peugeot för 4000 kr – här får du höra vårt autentiska beslutssamtal om bilköp, dolda kostnader och varför i princip ingen bil kostar under 4000 kr i månaden.

Vi har blivit med bil… men ska vi behålla eller lämna tillbaka den? Avsnitt 406 . Publicerat 6 månader sedan.

Avsnitt 406. Senast uppdaterad 16 dagar sedan (2025-10-16) av Jan Bolmeson.

Denna video finns att se på Youtube eller via videon ovan.

Innehållsförteckning

Du kan lyssna på detta avsnitt (406) där poddar finns, t.ex. på Spotify, Apple Podcast och Acast. För innehållsförteckningen med tider, se fliken till vänster med längden på avsnittet.

Vi transkriberar nästan alla våra avsnitt så att du kan läsa istället för att titta eller lyssna. Du hittar tanskriberingen i forumet i det första eller andra inlägget.

Referens: Saknas.

Det finns 270 kommentarer du kan läsa längre ned på sidan. Följ diskussionen och kommentera gärna i forumet. Senaste kommentaren gjordes för 21 dagar sedan.

För oss var det en ögonöppnare hösten 2024 när vi sålde vår Tesla MY och konstaterade att den kostat oss över 11.000 kr i månaden(!). Inte konstigt att en ny bil var billigare än att behålla den gamla. Det är en myt att det är alltid är billigare att behålla sin egen i flera år. Men vi blev utmanade att testa vara utan bil – eftersom Tesla dessutom skulle släppa en ny MY valde vi att prova.

Så här 6 månader senare har vi insett att vi 1) egentligen inte behöver en bil, majoriteten av våra körningar är inom Malmö 2) men att besvärskontot i dagsläget blir för dyrt att inte ha bil. Den senaste tiden har vi därför provkört massor av bilar – både nya och gamla – räknat på än fler och till slut beställt hem en.

Till skillnad från förra gången då vi valde bilen vi ville ha, valde vi denna gången det superrationella och ekonomiska valet. Vi utgick från vårt behov och tog den billigaste bilen som uppfyllde dem och kraven.

Nu har vi haft den hemma ett par dagar och eftersom vi köpte från Carla.se har vi 14 dagars ångerrätt. Men det är ett par saker som skaver. och nu står vi i valet och kvalet – behålla eller lämna tillbaka? 🙈 Om vi lämnar tillbaka, är det värt att betala 100 kr om dagen för att få bort skavet?

Ja, det här och en hel del annat går vi genom i dagens avsnitt. Hoppas att du gillar det.

Innehållsförteckning

Denna sida uppdaterades 16 dagar sedan (2025-10-16) av Jan Bolmeson.

Sammanfattning och guldkorn

Det viktigaste att veta. Swipa för att se fler.

Vanliga frågor

Varför kostar nästan alla bilar minst 4000 kr per månad?
Hur räknar jag ut vad min bil verkligen kostar?
Är privatleasing verkligen dyrare än att köpa?

Hittar du inte din fråga ovan? Se alla frågor här, eller ställ den i forumet.

Communityns tankar, tips och inspel

Nedan följer 3 av totalt 268 kommentarer. Notera att kommentarer i forumet INTE kvalitetssäkras av oss på samma sätt som all annan text på denna sida. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂

  1. User avatar

    Kostnader för bilen (uppdateras)

    Tänkte försöka hålla detta inlägg uppdaterat för att få en total kostnadsnedbrytning och se alla småkostnaderna som också uppstår kring bilen. Dvs. början på en utfalls-TCO-kalkyl. Inköpspris: 191.900 kr den 2 april 2025.

    Datum Beskrivning Kostnad (kr)
    240408 Dongel för trådlös Apple Carplay 329
    240408 Platta för trådlös laddning av mobiltelefon i bilen 265
    240411 Apple Airtag för bilnyckeln 349
    240413 Spolarvätska 4l 49
    240422 Service 50.000 km / år 2844
    240422 Taxi ToR till verkstad 200
    240423 Torkarblad bak (biltema) 109
    240424 Torkarblad fram (amazon) 286
    240424 Bromsspray 39
    240429 Trygg-Hansa försäkring 6 mån 4554
    240501 Bagagerumsmatta (amazon) 266
    240501 Parkering 554
    240501 Brobizz 524
    250604 Parkering 662
    250704 Parkering 495
    250704 Supercharger 538
    250804 Parkering 450
    250904 Parkering 733
    240927 Brobizz 524
    250103 Parkering 618
    Summa 14.388 kr

    Drivmedel / Elförbrukning

    Månad kWh Tibber Elöverf. Skatt Elnätsabb. Summa Per kwh
    April 196 81 kr 60 kr 108 kr 118 kr 367 kr 1,9 kr
    Maj 155 29 kr 48 kr 85 kr 118 kr 280 kr 1,8 kr
    Juni 155 14 kr 48 kr 85 kr 118 kr 265 kr 1,7 kr
    Juli 138 71 kr 42 kr 76 kr 118 kr 307 kr 2,2 kr
    Augusti 184 39 kr
    September 168 95 kr
    Summa 996 kWh 329 kr 198 kr 353 kr 473 kr 1 219 kr 1,90 kr

    Körning

    Körningar per månad

    Körningar per intervall

    Sträcka (km) Antal resor Andel (%) Ackumulerad andel (%)
    0-2 169 28.6% 28.6%
    2-4 152 25.8% 54.4%
    4-6 111 18.8% 73.2%
    6-8 34 5.8% 79.0%
    8-10 38 6.4% 85.4%
    10-15 46 7.8% 93.2%
    15-20 10 1.7% 94.9%
    20-30 7 1.2% 96.1%
    30-50 6 1.0% 97.1%
    50-100 14 2.4% 99.5%
    >100 3 0.5% 100.0%

    För egen referens: Mätarställning när vi fick bilen: 50.665 km.

  2. User avatar

    Spännande!
    Jag har kikat på snarlik bilmodell för pendling.

    Om man inte kan casha men vill göra snarlik kalkyl, är det räntekostnad som man kastar in en liknande rad under “alternativkostnad” för “finanskostnad”?
    Kanske lättare att fråga @Skogstomten direkt!

  3. User avatar

    Köpprocessen med Carla verkade smidig, väl!? Så intressant vore att veta om returrätten är lika smidig?

    Vill man ha allt, så kostar det. Nu kan ni få låg kostnad som ni önskade, men en bil som ni istället stör er på. Har själv testat det alternativet och tröttnade.

    Bil är frihet! Och att äga bil är lyx. Att äga ny bil är superlyx. Och att äga ny komfortabel felfri bil med allt det senaste är supermegalyx. Lyx kostar. Så vad ska friheten och lyxen få kosta?

    Vår kalkyl, 5500 kr/mån. Det är det värt. 10 år gammal bil. Köp nytt och kvalitativt, vårda väl och behåll länge är min rekommendation.

  4. User avatar

    Jag hade stört mig för mycket på de problemen som ni nämner med Peugeot’n. Sedan om det går att motivera 100 kr om dagen för att slippa dessa är ju en svårare fråga. Kanske är det tanken i sig som är problemet och inte den faktiska kostnaden. Tid och negativa tankar som gnager i vardagen behöver ju värderas med på något vänster.

    Vi har 11 månader kvar till vårt nästa byte och jag har kikat på många alternativ till Tesla Model 3. Inte för att jag är missnöjd med bilen, tvärtom. Precis som för er har det mer handlat om Musks agerande inom politiken. Dock anser jag att “Musk är galen”-effekten redan börjar avta. Om någon månad till tror jag inte ens jag tänker på det. Musk var galen långt före han gav sig in i politiken. Men vi får väl se.

    Själv går jag uteslutande på förmånsvärde eftersom vi leasar via bolag. 4 955 kr / månad, där allt ingår förutom elen, tycker jag är extremt prisvärt. Visst, det finns en kostnad på bolagssidan med men det finns kapital att ta av och att avlasta privatekonomin är en högre prioritet för mig.

  5. User avatar

    Själv tänker jag:

    Livet är för kort för att bråka med en bil.

    100kr/dag är ingenting för att slippa allt krångel och få en härligare känsla när man åker sin bil?

    Ni pratar mycket om vad som gör livet ”rikt”, men om vi vänder på frågan: vad gör livet fattigt?

    Jag skulle påstå att massa teknikstrul med bilen är en sådan grej!

Senaste nytt på RikaTillsammans

Valutarisk: sambandet mellan nominellt och realt värdecurrency-risk-3×4
15:10

Valutarisk: sambandet mellan nominellt och realt värde

Prova själv och se vad som händer när kronan förändras.

Jan och Caroline Bolmeson36
15:10

från ekonomiskt kaos till skuldfri

Lever numer väl inom mina tillgångar varje månad.

Vad säger ni om att lägga till detta i portföljen?portfoljen-3×4
15:10

Lägga till detta i portföljen: vad säger ni?

Tips och checklista med frågor att ställa dig istället .

Valutarisk i indexfonder är till stor del en illusion39
15:10

Valutarisk i aktier och indexfonder är till stor del en illusion

Den verkliga risken sitter i din lön, ditt bolån och kostnader inte indexfonden.

Det är dyrt att göra slut med din indexfond434-dyrt-3×4
#434
15:10

Det är dyrt att göra slut med sin indexfond

Att vikta ned USA är lika dumt som att vikta ned bolag på bokstaven A.

Jan och Caroline Bolmeson39
15:10

Det är dyrt att att avvika från index

All avvikelse introducerar en beteenderisk och sämre riskjusterad avkastning.