Vi har blivit med bil…
men ska vi behålla
eller lämna tillbaka den?
Välja den rationella bilen eller bilen vi önskar? Behålla bilen vi har fått hem att prova eller lämna tillbaka den? Häng med på vårt bakom-kulisserna samtal där vi resonerar vårt eget bilköp och ifrågasätter vårt val. Vi konstaterar att många där ute kör väldigt dyra bilar – förmodligen utan att ens vara medvetna om det… 😱🙈
Har vi gjort rätt val? Det är frågan vi brottas med efter att ha köpt en elbil via Carla med 14 dagars ångerrätt. Från Teslan som kostade över 10 000 kr/månad till en Peugeot för 4000 kr – här får du höra vårt autentiska beslutssamtal om bilköp, dolda kostnader och varför i princip ingen bil kostar under 4000 kr i månaden.
Vi har blivit med bil… men ska vi behålla eller lämna tillbaka den? Avsnitt 406 . Publicerat 5 månader sedan.
Innehållsförteckning
- 00:00:00 - Introduktion
- 00:04:15 - Från Volvo V70 till Tesla MY
- 00:06:00 - Även den billigaste bilen kostar 4.000 kr/mån
- 00:07:30 - Därför blev det billigare att köpa ny bil än att behålla
- 00:08:50 - Vi sålde Teslan i höstas
- 00:10:00 - Hankat oss fram med Uber och mammas bil
- 00:11:20 - Kinesiska elbilen NIO – positiv överraskning
- 00:12:30 - Våra kravspec – elbil, kort räckvidd, enkelhet
- 00:13:45 - Teslan var fantastisk
- 00:14:50 - Massor av provkörningar
- 00:16:00 - Erik Naesséns ledde med ... varsam hand
- 00:18:16 - Video på när Carla levererar bilen hem till oss
- 00:20:00 - Ekonomisk kalkyl för Peugeot E-2008 – 4 057 kr/mån
- 00:21:20 - Jämförelse med Tesla – värdeminskning och totalkostnad
- 00:22:10 - Vanliga misstag när man räknar på bilkostnader
- 00:23:40 - Privatleasing – kampanjer, fällor och verkliga kostnader
- 00:27:00 - Leasingbolagens kalkyler – mer realistiska än privatpersoners
- 00:28:30 - Många kör mycket dyrare bilar än de inser
- 00:29:30 - Leasingkostnaden för Teslan – vad vi faktiskt betalade
- 00:32:30 - Dolda extrakostnader – mattor, folie och fler tusenlappar
- 00:33:00 - Peugeot i praktiken – CarPlay, uppkoppling och teknikproblem
- 00:34:50 - App-problem, uppvärmning och 3G-nätet som släcks
- 00:36:00 - Facebookgrupperna är sjukt värdefulla
- 00:37:40 - Smartladdning och appar som inte fungerar
- 00:39:00 - Alternativ: GT-modellen – kostar mer men har funktioner
- 00:40:30 - Kupévärmare som workaround – Erik tipsar
- 00:42:00 - Alternativ: begagnad Tesla eller Polestar
- 00:43:40 - 100 kr/dag för bättre bil – är det värt det?
- 00:44:50 - Peugeot funkar som bil – men inte som teknikpaket
- 00:46:00 - Dilemmat: lämna tillbaka eller leva med begränsningarna
- 00:47:30 - Ska vi acceptera bilens begränsningar?
- 00:48:40 - Peugeot är ingen Tesla – men duger den ändå?
- 00:51:00 - Hänsyn till egen tid sabbar kalkylen redan
- 00:52:00 - Kommer bilen tappa i värde?
- 00:53:10 - Man behöver välja både rätt modell och exemplar
- 00:54:00 - Polestar? Tesla? Vänta eller byta?
- 00:55:10 - Liten fallhöjd – därför är bilen ändå ett rimligt val
- 00:56:50 - Caroline ska ut med ambulansen
Referens: Saknas.
Sammanfattning, guldkorn och citat från avsnittet
Våra och communityns tankar, insikter och förslag på nästa steg utifrån avsnittet.
Introduktion till avsnittet
För oss var det en ögonöppnare hösten 2024 när vi sålde vår Tesla MY och konstaterade att den kostat oss över 11.000 kr i månaden(!). Inte konstigt att en ny bil var billigare än att behålla den gamla. Det är en myt att det är alltid är billigare att behålla sin egen i flera år. Men vi blev utmanade att testa vara utan bil – eftersom Tesla dessutom skulle släppa en ny MY valde vi att prova.
Så här 6 månader senare har vi insett att vi 1) egentligen inte behöver en bil, majoriteten av våra körningar är inom Malmö 2) men att besvärskontot i dagsläget blir för dyrt att inte ha bil. Den senaste tiden har vi därför provkört massor av bilar – både nya och gamla – räknat på än fler och till slut beställt hem en.
Till skillnad från förra gången då vi valde bilen vi ville ha, valde vi denna gången det superrationella och ekonomiska valet. Vi utgick från vårt behov och tog den billigaste bilen som uppfyllde dem och kraven.
Nu har vi haft den hemma ett par dagar och eftersom vi köpte från Carla.se har vi 14 dagars ångerrätt. Men det är ett par saker som skaver. och nu står vi i valet och kvalet – behålla eller lämna tillbaka? 🙈 Om vi lämnar tillbaka, är det värt att betala 100 kr om dagen för att få bort skavet?
Ja, det här och en hel del annat går vi genom i dagens avsnitt. Hoppas att du gillar det.
Vanliga frågor och svar
Nedan har vi sammanställt svar till några av de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret nedan, ställ gärna en fråga i forumet.
Saknar du en fråga? Ställ gärna en fråga i forumet.
Relaterade avsnitt, artiklar och annat kul
Om du gillade detta avsnitt, då kan du även gilla nedan:
Förslag på sidor att besöka
Andra sidor som länkat hit
Etiketter
Denna sida har kategoriserats med följande etiketter som du kan utforska.
Communityns tankar om avsnittet
Nedan följer 8 av totalt 260 kommentarer. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂
Missa inte något – få våra uppdateringar
till din inkorg!
Få tillgång till våra senaste bästa tips, verktyg, avsnitt, videor, grafer och studier – direkt i din mejl!
- Notis till din mejl när vi släpper något nytt
- Kostnadsfritt, du kan sluta när du vill
- Någon gång i veckan
Om inte formuläret ovan visas, klicka här!
Ytterligare saker vi tror att du kan gilla
Om du gillade detta, då kan du även gilla nedan:
Kostnader för bilen (uppdateras)
Tänkte försöka hålla detta inlägg uppdaterat för att få en total kostnadsnedbrytning och se alla småkostnaderna som också uppstår kring bilen. Dvs. början på en utfalls-TCO-kalkyl. Inköpspris: 191.900 kr den 2 april 2025.
Drivmedel / Elförbrukning
Körning
För egen referens: Mätarställning när vi fick bilen: 50.665 km.
Spännande!
Jag har kikat på snarlik bilmodell för pendling.
Om man inte kan casha men vill göra snarlik kalkyl, är det räntekostnad som man kastar in en liknande rad under “alternativkostnad” för “finanskostnad”?
Kanske lättare att fråga @Skogstomten direkt!
Köpprocessen med Carla verkade smidig, väl!? Så intressant vore att veta om returrätten är lika smidig?
Vill man ha allt, så kostar det. Nu kan ni få låg kostnad som ni önskade, men en bil som ni istället stör er på. Har själv testat det alternativet och tröttnade.
Bil är frihet! Och att äga bil är lyx. Att äga ny bil är superlyx. Och att äga ny komfortabel felfri bil med allt det senaste är supermegalyx. Lyx kostar. Så vad ska friheten och lyxen få kosta?
Vår kalkyl, 5500 kr/mån. Det är det värt. 10 år gammal bil. Köp nytt och kvalitativt, vårda väl och behåll länge är min rekommendation.
Jag hade stört mig för mycket på de problemen som ni nämner med Peugeot’n. Sedan om det går att motivera 100 kr om dagen för att slippa dessa är ju en svårare fråga. Kanske är det tanken i sig som är problemet och inte den faktiska kostnaden. Tid och negativa tankar som gnager i vardagen behöver ju värderas med på något vänster.
Vi har 11 månader kvar till vårt nästa byte och jag har kikat på många alternativ till Tesla Model 3. Inte för att jag är missnöjd med bilen, tvärtom. Precis som för er har det mer handlat om Musks agerande inom politiken. Dock anser jag att “Musk är galen”-effekten redan börjar avta. Om någon månad till tror jag inte ens jag tänker på det. Musk var galen långt före han gav sig in i politiken. Men vi får väl se.
Själv går jag uteslutande på förmånsvärde eftersom vi leasar via bolag. 4 955 kr / månad, där allt ingår förutom elen, tycker jag är extremt prisvärt. Visst, det finns en kostnad på bolagssidan med men det finns kapital att ta av och att avlasta privatekonomin är en högre prioritet för mig.
Själv tänker jag:
Livet är för kort för att bråka med en bil.
100kr/dag är ingenting för att slippa allt krångel och få en härligare känsla när man åker sin bil?
Ni pratar mycket om vad som gör livet ”rikt”, men om vi vänder på frågan: vad gör livet fattigt?
Jag skulle påstå att massa teknikstrul med bilen är en sådan grej!
Grattis till nya bilen.
Vad kostar det att bara dumladda bilen? Smartladdning är väl främst en ekonomisk fråga. Vet att elpriset är högt i Skåne men ser inte att funktionen skulle spara in en kostnad på 100kr/dag.
I min värld är bil ett transportmedel för att ta mig från A till B.
Appar, infomediasystem och dyligt har låg prioritet i den kontexten.
Kollade på blocket snabbt och såg att “Carla” hade 7st liknande bilar2021/2022 runt 4000-5000mil och det för ett pris under 180.000kr för alla inkl vinterhjul. Har ni fått ett överpris?? Sedan kanske allt fungerar på någon av dessa och att ni får ett lägre pris. Bara en tanke!
Lämna tillbaka bilen. Programvaran kan inte fungera så dåligt 2025. Sen är det riktigt dåligt av Peugeot att inte fixa en uppgradering från 3G → 4G/5G. Hårdvarumässigt är det bara hundralappar+installation (vilket de mycket väl ta betalt för). Jag tror att det kommer pekpinnar från EU Stelantis måste fixa en uppgradering.
https://www.peugeotforums.com/threads/e-2008-only-2g-3g-connection.368526/
Kikade här det verkar gå att fixa en Wifi-koppling (bilen har wifi) eller en 4g-dongel som du sätter i bilen. Då kommer bilen har kontakt med wifi, hemma hos dig. Kan du inte använda appen via wifi nu?
Prövat att ställa frågan, ”vad är ett rikt liv för oss?”
Sätta sig i en bil där allt fungerar som det ska eller lappa och laga och få fler rynkor och gråa hår? Köp den bil ni vill ha och betala vad den kostar och gå vidare i livet. Inte svårare än så.