Tretton tips för att få mest bil för pengarna
Bilekonomi del 2 av 2 med Erik Naessén
Bilen är jämte boendet den största kostnadsdrivaren i en ekonomi. Det är en av sakerna att verkligen få rätt på. Särskilt eftersom även den billigaste bilen kostar minst 4.000 kr i månaden. Ofta mycket mer än så. Därför är bilexperten Erik Naessén tillbaka och svarar på alla era frågor!
Tretton tips för att få mest bil för pengarna Avsnitt 361 Bilekonomi del 2 av 2 med Erik Naessén. Publicerat 1 år sedan.
Reklam för Erik Naessén som därmed gör allt annat på RikaTillsammans också möjligt. Läs mer om våra tankar kring samarbeten.
Innehållsförteckning
- 00:00:00 - Eget intro
- 00:02:00 - Hur kan den billigaste bilen kosta 4000 kr i månaden?
- 00:04:11 - Värdeminskning: vilka är tumreglerna?
- 00:05:20 - Mest bil för pengarna: hur gör man?
- 00:06:56 - Finansiering: hur ska man tänka?
- 00:07:41 - Smart att köpa leasingbilen efter 3 år?
- 00:08:36 - Köpa ut privatleasingbilen?
- 00:09:20 - Totalkostnad (TCO) - vad är viktigast att veta?
- 00:10:26 - Hur tänker man vid beräkning av TCO?
- 00:11:46 - Matchar privatleasingkostnaden totalkostnaden?
- 00:12:49 - Köp av bil på Blocket - 3 saker att tänka på
- 00:13:26 - Sälj av bil på Blocket - 3 saker att tänka på?
- 00:13:54 - Visa reg. skylten på Blocket?
- 00:14:15 - Bästa tipsen för att få mer betalt
- 00:14:56 - Köpkontrakt: viktigt att tänka på?
- 00:17:56 - Hur ofta ska man byta bil för bäst ekonomi?
- 00:19:23 - Husbil: vad ska man tänka på?
- 00:20:15 - Plus och minus med olika köp/säljsajter
- 00:22:15 - Vilken bil ska man åka långt för att titta på?
- 00:23:50 - Vad ska man fråga vid bilköp?
- 00:25:30 - Säsongsvariationer på bilmarknaden
- 00:26:50 - Eriks tankar om: Tesla Model Y
- 00:29:04 - Eriks tankar om: Volvo XC40/60
- 00:30:00 - Eriks tankar om: Volkswagen ID4
- 00:31:10 - Eriks tankar om: Skoda Enyaq
- 00:32:00 - Eriks tankar om: Kia Niro
- 00:33:00 - Köpa en andrabil?
- 00:34:10 - Stämmer myten om Toyota?
- 00:35:50 - Köra fram till skrotning eller inte?
- 00:38:25 - Myter om EuroNcap och krocksäkerhet
- 00:41:30 - Sommarbil för en vettig peng
- 00:42:32 - Boende och 1 eller 2 bilar
- 00:44:29 - Bilpooler och att hyra bil
- 00:45:30 - Värt att hyra ut sin bil?
- 00:47:38 - Eriks tankar om: Kia EV9
- 00:48:29 - Bästa bilvalet med tanke på miljön
- 00:52:04 - Företagare: gör inte detta bilmisstag
- 00:55:00 - Företagare: kan skilja MYCKET i kostnad (för samma bil)
- 00:57:37 - Finns mycket pengar att spara i att göra rätt
- 01:01:30 - Förmånsvärde på Teslan
- 01:03:30 - Det finns inget gyllene miltal
- 01:05:15 - Om Eriks “Hjälp-vid-bilköp”-tjänst
Referens: Saknas.
Sammanfattning, guldkorn och citat från avsnittet
Våra och communityns tankar, insikter och förslag på nästa steg utifrån avsnittet.
Efter förra veckans avsnitt med Erik trodde jag att vi var klara med bilekonomi för denna gången. Men efter över 150 kommentarer tyckte ni annorlunda. 🤣 I denna uppföljning kompletterar vi med ytterligare tips och saker att tänka på kring köp, sälj, byte och ägande av bil.
Dessutom får du höra Eriks tankar om de populäraste bilmodellerna i Sverige just nu (Tesla MY, Volvo XC40/XC60, Kia Niro, VW ID4, Skoda Enyaq), vanliga misstag att undvika och missuppfattningar som brukar dyka upp. Inte minst den om att “men just min bil kostar faktiskt mycket mindre…”
Tack för alla frågorna till förra avsnittet och framförallt ett stort tack till Erik som så generöst ställer upp med sin tid och kompetens!
Hälsningar,
Jan
Vanliga frågor och svar
Nedan har vi sammanställt svar till några av de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret nedan, ställ gärna en fråga i forumet.
Saknar du en fråga? Ställ gärna en fråga i forumet.
Relaterade avsnitt, artiklar och annat kul
Om du gillade detta avsnitt, då kan du även gilla nedan:
Förslag på sidor att besöka
Andra sidor som länkat hit
Etiketter
Denna sida har kategoriserats med följande etiketter som du kan utforska.
Communityns tankar om avsnittet
Nedan följer 9 av totalt 36 kommentarer. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂
Hur känns det? Blev du lite klokare eller mer nyfiken?
Vi hoppas det. RikaTillsammans finns tack vare dig – vi ägs inte av någon bank, tar inte emot presstöd, säljer inte rådgivning och vill inte förvalta dina pengar. Det gör oss fria, men också helt beroende av dig och vår community.
Om du gillar det vi gör får du gärna supporta oss – genom att bli månadssupporter, swisha ett valfritt belopp eller bjuda oss på en digital kaffe.
🎁 Som tack får du tillgång till extramaterial, bonusavsnitt, verktyg och inbjudningar. Tillsammans blir vi både klokare och rikare. Läs mer.
Tack för att du hejar på oss!
Jan & Caroline
Tillsammans blir vi både klokare och rikare dag för dag. Tack på förhand!
Jan & Caroline
Ytterligare saker vi tror att du kan gilla
Om du gillade detta, då kan du även gilla nedan:
Varför tycker du att alternativkostnaden ska räknas in? Gör du det för alla inköp? Om inte, varför just för bilen?
För stora kapitalinköp är det rimligt tänker jag. Typ bil och hus.
Varför just för kapitalinköp? En resa kan kosta lika mycket som en bil och ekonomiskt har man inget kvar när man kommer hem.
Ja, hänger inte riktigt med på poängen?
Riktigt bra avsnitt, speciellt eftersom jag just nu letar bil men är hopplöst med vilken nivå man ska lägga sig på!
Känns däremot tryggt att Erik rekommenderar att Corolla i cirka 200tkr klassen för så trygg som möjligt.
En sak som jag är nyfiken på, är det fortfarande det mest lönsamma att satsa på elbilar om man saknar möjligheten att ladda hemma?
Vad är anledningen till att man ska räkna med en alternativkostnad när man köper en bil för 100000 men inte en resa för 100000? Även resan kostar ju betydligt mer om alternativet är att istället investera pengarna.
Hur kan man ens beräkna alternativkostnaden? Man gissar hur börsen går de kommande åren och räknar bort hur mycket man tror att man får när man säljer bilen, eller?
Blir ännu konstigare om man köper ett hus som man kanske kan sälja för mer än vad man köpte det för. Blir då alternativkostnaden negativ om börsen går dåligt?
Jag förstår förstås att man kan räkna med historiska värden och få en skapligt bra gissning men jag förstår ändå inte varför man ska göra det.
Förmodligen för att det med “Utgifter” är underförstått att man avstår från framtida avkastning på pengarna man använder.
Alternativkostnaden inkluderas för att TCO:n ska bli rätt i jämförelse med att leasa. Sedan är det kanske också för att det är vanligt i företagsvärlden att alltid beräkna alternativkostnader på Tillgångar
Hör Erik prata om ränta hos bilhandlare osv. I min värld så får man köpa en billigare bil om man inte har råd utan att ta lån. Eller var tänker jag fel?
Det beror på att vi här jämför alternativ t.ex att leasa eller att köpa som ger olika stora initiala kostnader. Då kan det vara relevant att kunna jämföra mer korrekt.
Det kan jag absolut ha förståelse för.
Om man jämför leasing med köp är det relevant för att kunna göra en korrektare jämförelse men generellt tycker jag inte att det är speciellt relevant just vid köp av bil.