SANDBOX | XS (Extra Small) <576px SM (Small) ≥576px MD (Medium) ≥768px LG (Large) ≥992px XL (Extra Large) ≥1200px XXL (Extra Extra Large) ≥1400px | 250916 12:14:41

Sluta försöka tajma marknaden och börsen!

Spara enligt forskningen - del 3

Få saker är så lockande som att försöka tajma marknaden. Att bara vara med på uppgången och undvika nedgångarna. Egentligen borde det vara enkelt. Det är ju bara beslutet att vara inne eller ute som man behöver få rätt på. Beslutet borde man man ju enkelt kunna fatta till följd av ett eller flera nyckeltal, mönster på börsen eller experters råd. Det måste ju vara mycket bättre än att bara vara passiv och sitta genom en nedgång på börsen. I dagens avsnitt tittar vi på vad forskningen säger i frågan.

Sluta försöka tajma marknaden och börsen! Avsnitt 142 Spara enligt forskningen - del 3. Publicerat 5 år sedan.

Äldre information: Vi försöker alltid se till att våra avsnitt, information och ämnen alltid är aktuella. Högst sannolikt är detta relevant även idag, men vi vill bara att du ska vara medveten om att det är publicerat mer än 18 månader sedan (2020-03-01). Tvärtom gäller ju många gånger, ju äldre information, desto mer relevant eftersom den bestått tidens tand ("The Lindy Effect"). 😁 Är du osäker? ställ en fråga i forumet så hjälps vi åt.

Avsnitt 142 Publicerat 5 år sedan (2020-03-01).
Du kan lyssna på detta avsnitt (142) där poddar finns, t.ex. på Spotify, Apple Podcast och Acast. För innehållsförteckningen med tider, se fliken till vänster med längden på avsnittet.
Vi transkriberar nästan alla våra avsnitt så att du kan läsa istället för att titta eller lyssna. Du hittar tanskriberingen i forumet i det första eller andra inlägget.

Referens: Saknas.

Det finns 1 kommentarer du kan läsa längre ned på sidan. Följ diskussionen och kommentera gärna i forumet.

Sammanfattning, guldkorn och citat från avsnittet

Våra och communityns tankar, insikter och förslag på nästa steg utifrån avsnittet.

Robert Schiller, nobelpristagare i ekonomi, undersökte i början av 90-talet kraschen som skedde ”Svarta måndagen 1987” då börsen föll över 22 % på en dag. Han konstaterade att ”The crash was due to investor psychology and did not have an obvious external cause.” Det är delvis det här som gör det så svårt att tajma marknaden. Marknaden är ett komplext system bestående av politik, ekonomi, enskilda företag, psykologi, enskilda investerare, datorer, gud och andra faktorer som inte går att förutsäga.

I en studie (Antoons, 2016) går författaren genom 68 marknadstajming gurus förutsägelser i perioden 1999-2012. Precis i linje med förra veckans avsnitt hade majoriteten (61 %) mindre än 50 % rätt. Det vill säga att det var i många fall bättre att singla slant än att lyssna på dem. Han konstaterar att: ”After transaction cost, no single market timer was able to make money.” Det ledde till den ganska tuffa slutsatsen: ”Det finns bara två typer av investerare; de som inte vet vart marknaden är på väg och de som inte ens vet vad de inte vet.”.

Anledningen till att vi ändå håller på och försöker tajma marknaden är att det är så psykologiskt lockande. Vår hjärna älskar att se mönster, ingen gillar att förlora pengar (bevis den här veckan när börsen har fallit med 10+ % pga av Corona), vi har en övertro på vår egen förmåga och gurusen får ju faktiskt rätt på det ibland och det är supersvårt att skilja tur från skicklighet i efterhand.

Det är inte omöjligt att försöka tajma marknaden, men det är väldigt, väldigt, väldigt svårt. Framförallt för att det:

  1. Krävs att vi har rätt både när vi säljer och köper – vi måste ha rätt två gånger i rad
  2. Mycket av uppgångar eller nedgångar sker under ett antal enstaka dagar
  3. Tajming ger fel fokus (=undvika nedgång i en marknad som över tid går mer upp än ned)
  4. Uppgångsperioder är längre än nedgångsperiod
  5. Fel beslut ger stora konsekvenser och det är svårt återhämta felaktiga beslut

Hur smärtsamt det än är – bara tänk på hur det känns idag – är det bättre att lida sig genom en nedgång än att försöka tajma den. Professor Valeriy Zakamulin som skrivit flera artiklar på marknadstajming konstaterar att:

  1. Den överprestation som skapas av marknadstajming sällan är statistiskt signifikant.
  2. Marknadstajming underpresterar ofta mot en köp-behåll-strategi i en uppåtgående marknad
  3. Marknadstajming överpresterar ofta mot en köp-behåll-strategi i en nedåtgående marknad
  4. På kort sikt är det mer sannolikt att marknadstajming underpresterar än motsatsen
  5. Marknadstajming är inte en hög avkastning/låg risk-strategi. Snarare låg-risk/låg-avkastning strategi.

Slutsatsen för en småsparare är således: ”Sluta försöka tajma marknaden, stå emot känslan att göra något, kontrollera det som du kan kontrollera (din reaktion, dina hinkar, din tillgångsallokering, dina mål etc) och bortse från allt annat. Framgångsrika sparare vet att det viktigaste är att rida ut stormarna och att belöningen på andra sidan är värd det.”

Tack för den här veckan och på återseende i nästa. Då kommer den första delen av två med Eric Strand som svarar på väldigt många av era läsarfrågor. 👍

Många hälsningar,
Jan och Caroline

Vanliga frågor och svar

Nedan har vi sammanställt svar till några av de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret nedan, ställ gärna en fråga i forumet.

Kan jag tajma marknaden om jag har 70% rätt?
Varför ser jag mönster i börskurser om de inte finns?
Vad händer om jag missar de bästa börsdagarna?
Hur länge varar upp- och nedgångar på börsen?
Vad säger forskningen om marknadstajmingsstrategier?
Varför kunde ingen förklara Svarta måndagen 1987?
Vad ska jag göra istället för att tajma marknaden?

Saknar du en fråga? Ställ gärna en fråga i forumet.

Relaterade avsnitt, artiklar och annat kul

Om du gillade detta avsnitt, då kan du även gilla nedan:

Etiketter

Denna sida har kategoriserats med följande etiketter som du kan utforska.

Communityns tankar om avsnittet

Nedan följer 0 av totalt 1 kommentarer. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂

Hur känns det? Blev du lite klokare eller mer nyfiken?

Vi hoppas det. RikaTillsammans finns tack vare dig – vi ägs inte av någon bank, tar inte emot presstöd, säljer inte rådgivning och vill inte förvalta dina pengar. Det gör oss fria, men också helt beroende av dig och vår community.

Om du gillar det vi gör får du gärna supporta oss – genom att bli månadssupporter, swisha ett valfritt belopp eller bjuda oss på en digital kaffe.

🎁 Som tack får du tillgång till extramaterial, bonusavsnitt, verktyg och inbjudningar. Tillsammans blir vi både klokare och rikare. Läs mer.

Tack för att du hejar på oss!
Jan & Caroline

BLI SUPPORTER

49 kr/månad
Frånpris inkl. moms Bli supporter →
Swish (123 463 53 22) BuyMeACoffee

Tillsammans blir vi både klokare och rikare dag för dag. Tack på förhand!
Jan & Caroline

Ytterligare saker vi tror att du kan gilla

Om du gillade detta, då kan du även gilla nedan:

Korta videoklipp

Bilder och bildspel

Fördjupningsavsnitt

Studier och Grafer