BETA-VERSION. Läs mer. XS (Extra Small) <576px SM (Small) ≥576px MD (Medium) ≥768px LG (Large) ≥992px XL (Extra Large) ≥1200px XXL (Extra Extra Large) ≥1400px

Ingen privatekonomi på gymnasiet och 14 lektioner per år i årskurs 7-9

En vanlig kommentar vi möter om privatekonomi är ”det här borde man lära sig mer om i skolan”. Problemet är att politiker har gett skolan och lärarna små möjligheter. På gymnasiet har man ingen undervisning enligt läroplanen överhuvudtaget om inte en passionerad lärare engagerar sig.

Ingen privatekonomi på gymnasiet och 14 lektioner per år i årskurs 7-9 Avsnitt 210 . Publicerat 4 år sedan.

Avsnitt 210. Senast uppdaterad 2 månader sedan (2025-08-24) av Jan Bolmeson.

Du kan lyssna på detta avsnitt (210) där poddar finns, t.ex. på Spotify, Apple Podcast och Acast. För innehållsförteckningen med tider, se fliken till vänster med längden på avsnittet.

Vi transkriberar nästan alla våra avsnitt så att du kan läsa istället för att titta eller lyssna. Du hittar tanskriberingen i forumet i det första eller andra inlägget.

Referens: Saknas.

Det finns 1 kommentarer du kan läsa längre ned på sidan. Följ diskussionen och kommentera gärna i forumet.

Jag skulle gissa att den stora majoriteten av oss får väldigt lite ekonomisk utbildning hemifrån. I grunden tror jag att anledningen är att många vuxna känner sig osäkra på ekonomi själva. Även om det kanske känns självklart att spara och investera för dig som följer oss, så är det långt ifrån alla som gör det. Det är bara ungefär 20 procent av den svenska befolkningen som sparar i aktier och ungefär 27 % av svenskarna har svårt med en oförutsedd utgift på 5 000 kr enligt Svea Ekonomi.

Som jag har förstått så är en av tankarna med den svenska skolan att den ska vara ”(klass)utjämnande”. Det vill säga att du som individ ska kunna få samma förutsättningar i livet som andra, oavsett dina föräldrars kompetens. Nu är ju tyvärr praktiken inte så enligt många undersökningar. Bland annat spelar ju t.ex. föräldrars egna utbildning och socio-ekonomiska status och möjligheter långt större roll än vad man kanske önskat.

Det leder till att skillnaden mellan olika barn när det gäller den finansiella bildningen blir väldigt stor. Eftersom vi har två små döttrar själva är skolan en viktig fråga jag engagerat mig. Bland annat har jag arbetat i fem år som huvudman för en ideell friskola, jag försöker delta i FinLits möten (ett nätverk av Gimi för att öka finansiella folkbildningen) och tillsammans med Charlie Söderberg skrev vi boken ”Gör ditt barn rikt” på ämnet.

I dagens avsnitt med Elina Larsson får vi en inblick i hur det ser ut i skolans värld idag för just ekonomi. Eller snarare den delen av ämnet ”Hem- och konsumentkunskap” som ska beröra ekonomi. Vi pratar om det olika ramfaktorerna som styr, hur sjukt lite timmar man har tillgängligt som lärare och hur man ska lära sig allt från hygien i kök, konsumenträtt och sparande på – i bästa fall 42 timmar – under 3 år i årskurs 7 till 9.

Jag och Caroline kommer att återkomma i kommande avsnitt vad man kan göra som förälder själv. För utifrån samtalet med Elina så landar tyvärr ansvaret på oss själva. Både att spara till barnen och spara med barnen. Vi har skrivit en del om det tidigare på bloggen bland annat nedan, men det finns mer att säga. Allt från att t.ex. leka med olika burkar, månadens aktie, veckopeng, appar för pengar och så vidare.

I grunden handlar det om att inte försöka köra någon PowerPoint utan snarare försöker jag se det som att man kastar ut frön och sedan ser man vilka som tar sig. Ett annat tips är att hålla varje enskild session kort, jag brukar tänka att max-tiden är halva barnets ålder i minuter. Svårt för mig som är van att köra heldagsutbildningar… 😂

Jag tror som sagt att det här blir ett ämne som vi får komma tillbaka till. Till helgen kommer ett dubbel-avsnitt om indexfonder och dessutom lite förhandstitt på tre nya indexfonder som kommer lanseras i Sverige i höst. Därefter blir det även en serie om investmentbolag, så jag och Caroline hoppas att vi ses snart igen.

Tack för den här veckan,

Jan och Caroline

Innehållsförteckning

Denna sida uppdaterades 2 månader sedan (2025-08-24) av Jan Bolmeson.

Sammanfattning och guldkorn

Det viktigaste att veta. Swipa för att se fler.

Vanliga frågor

Varför får ungdomar så lite ekonomiundervisning i skolan?
Vad kan jag som förälder göra för att komplettera skolans undervisning?
Vad menas med att göra ungdomar "vuxenklara"?
Hur kan kunskap om konsumentlagen spara pengar?
Varför är det viktigt att låta barn göra misstag?
Hur kan jag stödja mer ekonomiundervisning i skolan?

Hittar du inte din fråga ovan? Se alla frågor här, eller ställ den i forumet.

Communityns tankar, tips och inspel

Var först med att skriva en kommentar, en fundering eller en fråga i forumet. Vi ses där! 🙂

Hur känns det? Blev du lite klokare eller mer nyfiken?

Vi hoppas det. RikaTillsammans finns tack vare dig – vi ägs inte av någon bank, tar inte emot presstöd, säljer inte rådgivning och vill inte förvalta dina pengar. Det gör oss fria, men också helt beroende av dig och vår community.

Om du gillar det vi gör får du gärna supporta oss – genom att bli månadssupporter, swisha ett valfritt belopp eller bjuda oss på en digital kaffe.

🎁 Som tack får du tillgång till extramaterial, bonusavsnitt, verktyg och inbjudningar. Tillsammans blir vi både klokare och rikare. Läs mer.

Tack för att du hejar på oss!
Jan & Caroline

BLI SUPPORTER

49 kr/månad
Frånpris inkl. moms Bli supporter →
Swish (123 463 53 22) BuyMeACoffee

Tillsammans blir vi både klokare och rikare dag för dag. Tack på förhand!
Jan & Caroline

Senaste nytt på RikaTillsammans

Antal SP500-aktier som slagit SP500-indexsp500-3×4

Färre än hälften av alla aktier slår index

Av amerikanska börsens 500 st största aktier, hur många var bättre än snittet?.

Valutarisk: sambandet mellan nominellt och realt värdecurrency-risk-3×4

Valutarisk: sambandet mellan nominellt och realt värde

Prova själv och se vad som händer när valutakursen för den svenska kronan förändras.

Bild från avsnitt 345.435. Valutarisk (1080×1350)
#435
1 tim 56 min

Valutarisk i indexfonder är till stor del en illusion!

Den verkliga risken ligger i din lön, dina kostnader och ditt bolån.

Vad säger ni om att lägga till detta i portföljen?portfoljen-3×4

Lägga till detta i portföljen: vad säger ni?

Tips och checklista med frågor att ställa dig istället .

Valutarisk i indexfonder är till stor del en illusionzermatt-3×4

Valutarisk i aktier och indexfonder är till stor del en illusion

Den verkliga risken sitter i din lön, ditt bolån och kostnader inte indexfonden.

Det är dyrt att göra slut med din indexfond434-dyrt-3×4
#434
58 min

Det är dyrt att göra slut med sin indexfond

Att vikta ned USA är lika dumt som att vikta ned bolag på bokstaven A.