SANDBOX | XS (Extra Small) <576px SM (Small) ≥576px MD (Medium) ≥768px LG (Large) ≥992px XL (Extra Large) ≥1200px XXL (Extra Extra Large) ≥1400px | 250917 13:19:16

Hattleken och andra konceptför dig som vill starta eller jobbar i företag

Ett tips för att ta sin karriär eller företagande till nästa nivå är att leka den så kallade hattleken. Den hjälper en att fokusera att jobba både  sitt företag eller sin karriär – dvs. det strategiska perspektivet – samt jobba i sitt företag eller sin karriär – dvs. det operativa perspektivet.

Hattleken och andra konceptför dig som vill starta eller jobbar i företag Avsnitt 311 . Publicerat 2 år sedan.

Äldre information: Vi försöker alltid se till att våra avsnitt, information och ämnen alltid är aktuella. Högst sannolikt är detta relevant även idag, men vi vill bara att du ska vara medveten om att det är publicerat mer än 18 månader sedan (2023-07-08). Tvärtom gäller ju många gånger, ju äldre information, desto mer relevant eftersom den bestått tidens tand ("The Lindy Effect"). 😁 Är du osäker? ställ en fråga i forumet så hjälps vi åt.

Denna artikel kan innehålla sponsrade länkar.. Vår tanke kring samarbeten.
Avsnitt 311 För dig som drömmer om att starta eget men känner dig som Bambi på hal is. Passar även dig som redan är företagare och vill undvika klassiska nybörjarmisstag, här får du konkreta tips om bokföring, prissättning och hur du bygger ett livsstilsföretag som faktiskt fungerar. Publicerat 2 år sedan (2023-07-08).
Du kan lyssna på detta avsnitt (311) där poddar finns, t.ex. på Spotify, Apple Podcast och Acast. För innehållsförteckningen med tider, se fliken till vänster med längden på avsnittet.
Vi transkriberar nästan alla våra avsnitt så att du kan läsa istället för att titta eller lyssna. Du hittar tanskriberingen i forumet i det första eller andra inlägget.

Referens: Saknas.

Det finns 21 kommentarer du kan läsa längre ned på sidan. Följ diskussionen och kommentera gärna i forumet.

Sammanfattning, guldkorn och citat från avsnittet

Våra och communityns tankar, insikter och förslag på nästa steg utifrån avsnittet.

Förra året gjorde vi två avsnitt (här och här) med en av våra följare Monica, om att starta och driva ett livsstilsföretag. Utifrån feedback vet vi att det är många som uppskattade dem. I dagens avsnitt blir vi intervjuade av Lina, en person i communityn, som alltid känt att hon ville starta eget, har gjort det nu och kommit förbi startfasen, men kände sig frustrerad kring en hel del återstående frågor.

Dagens avsnitt handlar väldigt mycket om företagande och det kan lätt tas att bara vara relevant för den som är i just Linas fas med sitt företag. Men, jag vill gärna tro att alla som arbetar i ett företag , oavsett om man startat det eller nyligen blivit anställd i det, kan hitta guldkorn i dagens avsnitt med lite letande. Framförallt kan det ge en ökad förståelse för företaget, ens chef eller en själv.

Avsnittet sammanfattar många av de koncept eller saker som jag har fått hjälp med i olika styrelser, sammanhang och mentorer under åren. I princip inget av resonemangen nedan är mitt eget ursprungligen. Många av koncepten t.ex. det med hattleken eller flaskhals-konceptet, kommer man heller aldrig bli klar med.

Några av dessa konceptet som vi pratar om i avsnittet är:

  • Tänk om ett sätt att se lycka är att få lösa problem som man själv har valt och gillar att lösa.
  • Sälj skinnet innan björnen är skjuten
  • Be om hjälp, ensam är inte stark och själv är inte bäste dräng.
  • Fokusera på det som du är bäst på och delegera allt som någon kan göra hälften så bra som du.
  • Sikta på ett så stort möjlighetsutrymme som möjligt – även om det initialt innebär en högre kostnad, men ger dig möjligheten att backa ur om det inte fungerar (variation på fail fast)
  • Lyssna och låt kunderna bestämma, de vet bäst
  • Höj priset och ge kunderna ett mervärde
  • Identifiera och tillåt bara investeringar i organisationens flaskhalsar
  • Använd med fördel hattleken i din organisation
  • Som företagare måste målet över tid vara att tjäna mer och jobba mindre än motsvarande roll som anställd.
  • Att ta in externa pengar i bolaget är som att hoppa ner i en pool med hajar, det går bra så länge de inte är hungriga eller man blöder.

Dessa koncept eller principer fungerar på Linas verksamhet med hundcenter, som på min egen verksamhet, en mekanisk verkstad eller ett helt annorlunda företag.

Ett stort tack till dig Lina för att du tog initiativ till dagens avsnitt och tack även till dig som läser och lyssnar. :slightly_smiling_face:

Hälsningar,
Jan, Caroline och Lina

Vanliga frågor och svar

Nedan har vi sammanställt svar till några av de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret nedan, ställ gärna en fråga i forumet.

När ska jag anlita en bokföringsbyrå?
Hur mycket ska jag ta betalt?
Vad händer om jag gör fel med bokföringen?
Ska jag binda upp mig på långa avtal för att få lägre kostnader?
Hur hanterar jag myndighetskrav och tillstånd?
När ska jag ta ut lön vs utdelning?
Ska jag ha företagsbil?
Hur identifierar jag flaskhalsen i mitt företag?

Saknar du en fråga? Ställ gärna en fråga i forumet.

Communityns tankar om avsnittet

Nedan följer 9 av totalt 21 kommentarer. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂

  1. User avatar

    Sorry att det kom idag och inte igår. Planerade lite dåligt och räknade inte riktigt med att jag skulle kör 80 mil ToR till Trollhättan igår. :slight_smile:

  2. User avatar

    Det är lugnt, vi trodde du tagit lite semester. Det är ändå juli! :blush:

  3. User avatar

    Hej! Funderade över när ni resonerar kring när man ska ta ut lön/utdelning. Om man har bolaget vid sidan av sin ordinarie anställning vid en uppstart, är det fortfarande lön ni rekommenderar? Jag tänkte att det är smartare att avvakta lön så länge som möjligt när jag ändå får det inkl. tjänstepension från min ordinarie arbetsgivare. Är det fel tänkt att avvakta och ev. köra på utdelning framöver? Istället för att invänta lönsamheten och då ta ut en till lön jämte min redan existerande lön. Godkänd bisyssla finns osv. Tacksam för svar från er!

  4. User avatar

    En liten uppdatering sedan detta avsnitt spelades in, för att förtydliga dilemmat kring tillståndspliktiga verksamheter och myndighetstillstånd (i mitt fall Länsstyrelsen Stockholm):

    Handläggningstiderna hos Länsstyrelsen för den som vill driva verksamhet med djur är extrem, och regelverket är minst sagt skrämmande när det motverkar den vanliga människan som vill starta företag. I mitten av januari i år, 2023, lämnade jag in min ansökan till LS. Trots utbildning i etologi och djurskydd från universitetet, registrerad kennel och utbildning hos SKK skulle jag också komplettera min ansökan med hunddagisutbildning och praktik. Jag betalade då för en privat hunddagisutbildning (som gav mig noll kunskap utöver vad jag redan kände till), samt lämnade mitt arbete (nåja, delvis helt frivilligt) för att kunna arbeta/praktisera gratis på hunddagis i fyra veckor. Jag kompletterade sedan ansökan med dessa intyg i april 2023.

    Jag hade då redan fått möjlighet att hyra ett äldre hus med egen mark för ändamålet hunddagis (supermysig lokal med stor potential), men fastighetsägaren var tvungen att ansöka hos kommunen om ändrad användning, det vill säga FRÅN bostadshus TILL verksamhet. Ansökan lämnades in till kommunen i mitten av mars 2023. Kommunen begärde efter några veckor ett antal kompletteringar (ritning över parkering, komplettering angående takhöjd m.m.), och en arkitekt upprättade handlingar som fastighetsägaren skickade in den 12 juni 2023. Den 6 juli krävde kommunen ytterligare kompletteringar i form av:

    • Uppdaterad markplaneringsritning med redovisning av möjlighet till avfallshantering.
    • Intyg om skydd av förvanskning, antikvarisk förundersökning med konsekvensanalys.
    • Förslag på kontrollplan.
    • Parkeringsutredning som i tabellform redovisar parkeringstal som anger antal bilplatser och cykelparkeringar per personal och besökare.

    “Avfallshantering” måste antagligen åsyfta vanliga hushållssopor (avtal om sophämtning för hushållsavfall finns redan), konsekvensanalysen vet jag inte vad som menas med (hundkiss?). Parkeringsutredning är redan inlämnad på ritning, dock inte i tabellform då det endast är jag som ska parkera på platsen, och vi har en intilliggande hämtnings/lämningsplats för de som ska lämna sina hundar.

    Nåväl, även om jag inte förstår vad kommunen är ute efter (trots att jag jobbat inom kommunen med markplanering själv en gång i tiden) så har fastighetsägaren sagt att de ska komplettera med dessa handlingar också. Saken är bara att nu går handläggaren i ärendet på semester, och kan tidigast titta på detta igen i augusti månad. Då börjar en ny handläggningstid som kan pågå i 10 veckor, men eventuellt behövs ÄNNU fler kompletteringar (och då börjar tiden om igen). Så i bästa fall får jag tillgång till lokalen kring årsskiftet, och då ska jag själv sätta igång med vissa renoveringar eftersom LS har höga krav på hur lokalen ska se ut (observera att man alltså jobbar “i blindo” innan man får sitt godkännande från länsstyrelsen, och har utgifter under tiden).

    Då jag ändå har vissa tvivel kring att lokalen kanske inte kommer att fungera för verksamheten som det var tänkt, har jag nu jobbat dubbelt och eventuellt hittat en ny lokal, redan godkänd för verksamheten hunddagis. Men trots att LS inte ens påbörjat handläggningen av mitt första ärende har jag ingen möjlighet att ändra ritningarna jag skickat in till den nya lokalen, för då måste jag vänta MINST NIO MÅNADER TILL innan jag kan få starta. Hela processen måste alltså börja om hos LS, och med det sagt är det ju näst intill omöjligt att hyra en lokal - de flesta har inte råd att betala för en lokal som står tom i nio månader.

    Nej ni, det är banne mig inte lätt att vara människa mot myndighet. Dessutom när man bara försöker göra något BRA, som att starta företag och bidra i samhället.

    (En riksdagsledamot har faktiskt tagit upp just den här frågan redan 2021 i ett brev till dåvarande näringsminister Ibrahim Baylan i skrivelse “2021/22:181 Länsstyrelsernas långa handläggningstider”).

    Men nej, jag ger inte upp! Jag jobbar på flera plan, med olika ideér och med olika fastighetsägare. Ville bara, som jag lovade @janbolmeson och @carolinebolmeson i podden, uppdatera de som möjligen orkat läsa detta :-). Jag kämpar på kan man säga!

    Ha en fin sommar!

  5. User avatar

    Hej!

    Jag vill först tacka för väldigt bra content. Reagerade dock på ett råd i avsnitt 311. Jag kan inte förstå varför ni rådde kvinnan att satsa på sociala medier istället för på en bra hemsida? Sociala medier bör enligt min åsikt komma sedan efter att byggt en bra hemsida och sett till att regga Google my Business etc. Sociala medier är ett “red ocean” utan dess like, medan det går att få gott om “gratis” trafik genom en väl optimerad hemsida och SEO. Särskilt när det är fråga om en local business som inte är självklar att hitta på sociala medier, men som är väldigt självklar att googla efter när någon har ett behov.

    Med vänlig hälsning,
    Sofia

  6. User avatar

    Sättet du uttrycker dig på får mig att misstänka att du livnär dig på det du förespråkar, dvs SEO och Google Ads. Vilket förstås inte är fel men det gör dig partisk.

    Men det var bara en känsla. Ledsen om jag feltolkar.

  7. User avatar

    Din känsla är rätt. Jag jobbar med både SEO och sociala medier, därför kan jag säga att jag har en ganska nyanserad bild. Särskilt för den här typen av verksamhet. Tiden för att bygga upp en publik på sociala medier vs om man lägger samma tid på att bygga en bra hemsida med SEO, är till otroligt stor fördel för hemsida. Anledningen är som jag sa att det är, som jag sa, ett red ocean på sociala medier, och det krävs otroligt mkt tid och energi för att skapa innehåll. Detta innehåll lever sedan ett kort liv, medan det du skapar på en hemsida kan leva i flera år (om det är relevant och bra). Att förvänta sig att en hundägare i Sollentuna ska leta efter #hunddagissollentuna på sociala medier istället för på Google är väldigt osannolikt.

    Jag är lite förvånad över att Jan föreslår detta, då rika tillsammans garanterat genererar mer intäkter från Google än från Instagram.

  8. User avatar

    Avseende bygglovsfrågorna så ska det inte riktigt gå till så som du skriver. Handläggningstiden ”börjar inte om” på det sättet om kommunen begär in kompletteringar och de får absolut inte använda sig av kompletteringar för att köpa sig mer tid. Det finns det rättsfall om. Den börjar inte heller om bara för att det varit semester under handläggningstiden och att den tar slut under semestern. Det ska vara 10 veckor punkt, drar de över så ska avgiften reduceras. Men begär de in en rimlig komplettering så kan man inte heller vänta tills tio veckor har gått, utan man måste lämna in den skyndsamt. Man kan väl se det som att 10 veckor ”pausas” under tiden som de väntar på kompletteringen.

    Här kan du läsa mer:

    Och avseende kompletteringar så har jag för mig att de inte kan begära kompletteringar för underlag som de redan godkänt genom att inte begära kompletteringar om detta tidigare. Exempel:

    Inlämning 1:
    Du lämnar in ritning A och dokument B.

    Begäran om komplettering 1:
    Kommunen har åsikter på ritning A och vill ha in utredning C.

    Inlämning 2:
    Du lämnar in reviderad ritning A och utredning C.

    Begäran om komplettering 2:
    Nu kan kommunen bara ha åsikter om revideringen på ritning A eller om utredning C. De kan inte begära ändringar i dokument B (eftersom de inte begärde kompletteringar om den i första rundan). De borde inte heller kunna säga att underlag saknas, för det borde de ha vetat om i första kompletteringsrundan.

    Det finns också tidsfrister på hur lång tid de har på sig att begära in kompletteringar osv. Begär de inte in kompletteringar eller beslutar om förlängd handläggningstid inom X veckor så har de passivt godkänt den inlämnade ansökan.

  9. User avatar

    Du har helt rätt, det SKA inte riktigt gå till som jag beskriver, men det jag faktiskt vet är, just i detta fall, att ingen kommer handlägga ärendet under semesterveckorna och att det står i det brev vi fått angående kompletteringar att när dessa är inkomna påbörjas en tidsfrist om 10 veckor. Det står, ordagrant: “Efter att du kompletterat med nödvändiga handlingar påbörjas en tidsfrist om 10 veckor. Det är inom den tiden vi ska handlägga ditt ärende”. Då har ändå den första ansökan kommit in i mars, och ett gäng kompletteringar den 12 juni. Men egentligen spelar det ingen roll, varken jag eller fastighetsägaren kommer ju dra igång ett rättsprocess mot kommunen, så vi kan bara göra vårt bästa genom att skicka in så bra underlag som möjligt, och sedan vänta…Förhoppningsvis går det fortare än 10 veckor, men vem vet? Uppskattar dock din pedagogisk förklaring om olika dokument på slutet, ska kolla igenom vad som är inskickat och sätta bokstäver på de olika dokumenten :-).

    Det är alltid lite trixigt när man är flera parter, det är ju så i mitt fall att det är fastighetsägaren som är sökande, jag är bara tredje part. Med det sagt KAN det vara detaljer jag inte känner till i detta, eller saker som utelämnats i min sammanfattning. Ber om ursäkt om så är fallet, men jag ville bara ge en övergripande förklaring ur mitt perspektiv.

    Gällande LS så har jag nu också tagit del av det svar som dåvarande näringsminister Ibrahim Baylan gav gällande extremt långa väntetider. Han skriver att 97% av alla ärenden för hundverksamheter avgörs inom 3 månader, vilket är LS mål. Gällande LS i Stockholm är detta rent ut sagt bullshit, men kanske ser det bättre ut i resten av landet, och då blir statistiken lite missvisande.

    Tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera!

  10. User avatar

    Hej @Lina_Louise och alla andra som läser,

    För det första, stort grattis för att du har tagit steget till eget företag. Jag vet exakt hur det är, gjorde det för strax över ett år sedan och ångrar inte en dag (trots att jag arbetar mer nu, men har mer kontroll över mitt liv och ekonomi).

    Jag är veterinär och har ett företag som ambulerande veterinär och konsult i Västernorrland och tänkte komma med lite konkreta tips för dig som är i samma bransch som jag!

    1. Sjukvårdsförsäkring är viktig anser jag när man jobbar med djur, då man är mer exponerad för olyckor och skador och man är så beroende av fungerande kropp och händer, så det tycker jag du ska kika på.
    2. Besök andra hundpensionat och kolla hur de gör. Kanske inte din närmaste konkurrent men det finns säkert fina människor som öppnar sina dörrar till dig i andra orter och kommer med bra att tänka på tips.
    3. Ta ordentligt med betalt! Jag lyssnade på podden och det kan inte sägas tillräckligt mycket. Bättre att du har mindre platser på pensionat/dagis med bra kvalitet än att ta lite betalt och ha för många hundar att hantera. En bra service är mycket viktigare än en låg kostnad, speciellt när det gäller djur.
    4. Mervärdet av företaget är du som person, sälj dig och din kunskap som det som gör skillnaden med andra ställen.
    5. Besök djuräffärer och veterinärkliniker i ditt område och lämna visitkort, presentera dig och ditt företag och berätta vad du ska göra. Är det dessutom att du gör hundkurser och jobbar inom etologi har du ett vinnande koncept med samarbete med kliniker och djuräffärer för att fånga upp deras kunder.
    6. Kolla om det finns en ambulerande veterinär i ditt område, kanske ni kan ha ett samarbete med vaccination någon dag för dagishundarna. Kostar lite mer än på klinik men den tid som DÄ sparar och har det gjort under dagen den är hos dig är mycket värt!
    7. Stäm av fasta tidsluckor för inlämning och hämtning och debitera förseningsavgift på kunder som har vanan att hämta eller lämna in 30-60 min efter avtalad tid för att de passar på att göra något eftersom de ändå har “hundvakt”. Det kommer att vara ett problem och lika bra att vara förbered och våga debitera för det. Samma för sen avbokning eller no shows.
    8. Försök att få så mycket skriftlig kommunikation som möjligt och så lite tid i telefon som det går. Det tar tid, lätt att man sitter i långa samtal och sedan har man kanske glömt vad man kom överens om (bokningar, tider, datum, speciell info om djuren med kost, beteende osv som behöver tas hänsyn till).
    9. Sätt av tid för admin! Jag är sjukt dåligt på det och sitter med det kvällar och helger, jobbar på det men om du lägger upp en bra rutin från början när du kanske inte är helt fullbokad kommer du kunna respektera det lättare och räkna in det i din arbetstid på ett bättre sätt.

    Kommer inte på något mer som jag satt i bilen och ville typ ringa in medans jag lyssnade på podcasten om men kom gärna med frågor om det är något du tror att jag kan hjälpa dig med!
    Jan och @carolinebolmeson, tack för en fantastisk podcast. Jag är ny i forumet, men lyssnar på er i mina långa resor till mina patienter och kunder och blir väldigt inspirerad och peppad av er, det känns som att man sitter och lyssnar på ett par goda vänner när man följer er :smiling_face_with_three_hearts:
    Och tack för det fina avsnittet kring eget företag, väldigt roligt och inspirerande!

    Stort stort lycka till!
    Viveka

Hur känns det? Blev du lite klokare eller mer nyfiken?

Vi hoppas det. RikaTillsammans finns tack vare dig – vi ägs inte av någon bank, tar inte emot presstöd, säljer inte rådgivning och vill inte förvalta dina pengar. Det gör oss fria, men också helt beroende av dig och vår community.

Om du gillar det vi gör får du gärna supporta oss – genom att bli månadssupporter, swisha ett valfritt belopp eller bjuda oss på en digital kaffe.

🎁 Som tack får du tillgång till extramaterial, bonusavsnitt, verktyg och inbjudningar. Tillsammans blir vi både klokare och rikare. Läs mer.

Tack för att du hejar på oss!
Jan & Caroline

BLI SUPPORTER

49 kr/månad
Frånpris inkl. moms Bli supporter →
Swish (123 463 53 22) BuyMeACoffee

Tillsammans blir vi både klokare och rikare dag för dag. Tack på förhand!
Jan & Caroline

Ytterligare saker vi tror att du kan gilla

Om du gillade detta, då kan du även gilla nedan:

Korta videoklipp

Bilder och bildspel

Fördjupningsavsnitt

Studier och Grafer