Forumets bilguru Erik Naessénsvarar på era frågor
Bilmarknaden är just nu upp-och-nedvända världen. Man kan sälja elbilar för mer än man köpte dem, det är ingen större skillnad på totalkostnaden per månad på att köpa en begagnad bil för 60 000 eller 120 000 eller en billig elbil och så vidare. Det och mycket till pratar vi med bilexperten Erik Naessén om i dagens avsnitt.
Forumets bilguru Erik Naessénsvarar på era frågor Avsnitt 268 . Publicerat 3 år sedan.
Äldre information: Vi försöker alltid se till att våra avsnitt, information och ämnen alltid är aktuella. Högst sannolikt är detta relevant även idag, men vi vill bara att du ska vara medveten om att det är publicerat mer än 18 månader sedan (2022-08-26). Tvärtom gäller ju många gånger, ju äldre information, desto mer relevant eftersom den bestått tidens tand ("The Lindy Effect"). 😁 Är du osäker? ställ en fråga i forumet så hjälps vi åt.
Reklam för Naessen Sales som därmed gör allt annat på RikaTillsammans också möjligt. Läs mer om våra tankar kring samarbeten.
Innehållsförteckning
- 00:00:00 - Intro
- 00:02:50 - Välkommen tillbaka Erik Naessén
- 00:06:55 - Den första elbils-kombin
- 00:13:12 - Elbilsladdning på natten
- 00:19:07 - Begagnade elbilar, batterihälsa och förväntad räckvidd
- 00:26:25 - Är det värt med märkesverkstad?
- 00:29:50 - Hyra ut sin elbil
- 00:33:13 - Införa konverteringsstöd i Sverige?
- 00:37:09 - Hur fungerar milersättning?
- 00:41:00 - Företagsleasing vs privatleasing?
- 00:46:03 - De billigaste bilarna på Blocket är ofta franska
- 00:51:46 - Svart bälte i blocket sökningar
- 00:56:33 - Hur får man till en smidig försäljning?
- 01:05:16 - Elbil för den som bor i lägenhet
- 01:08:44 - Då är fossildrivna personbilar helt borta
- 01:12:39 - Självkörande bilar
- 01:19:54 - Ska du få panik, få panik tidigt
Referens: Saknas.
Sammanfattning, guldkorn och citat från avsnittet
Våra och communityns tankar, insikter och förslag på nästa steg utifrån avsnittet.
När vi stod i bilbytestankar förra året fick vi många tankespjärn av en läsare i RikaTillsammans-forumet. Han kom hela tiden med inlägg som var totalt ointuitiva men som inte gick att avfärda. Det största tankespjärnet var att en ny elbil hade samma totalkostnad (TCO) som en begagnad bil. Jag hade i alla år levt i villfarelsen att en begagnad bil är den minst dåliga bilaffären man kan göra.
Det gjorde att vi förra året bjöd in Erik till podden för att prata om sitt expertisområde som är skärningspunkten mellan kunskap om olika bilmodeller, finansiering av bilar och privat/företagsekonomi. Det krävs nämligen kunskap om alla tre områden för att komma fram till det bästa svaret. Han hjälpte oss även med att finansiera vår bil (Tesla Model Y) på ett sätt som gav 100 000 kr mer i värde. Det pratade vi om i dessa två avsnitt:
- https://rikatillsammans.se/tips-vid-b…
- https://rikatillsammans.se/bilekonomi…
- https://rikatillsammans.se/bilkalkyl-…
Idag, 12 månader senare, är marknaden fortfarande märklig. Erik berättar om ett av sina senaste biköp, en Kia EV6 som han köpte för 480 tkr och sedan sålde för över 600 tkr. Fokus denna gången är dock inte att tjäna pengar på bilköp utan svar på läsarfrågor. Många av er har skickat in frågor om just bilar och bilekonomi som vi diskuterar med Erik i dagens avsnitt. Det är frågor såsom
- Billigare begagnade biler
- Privat eller företagsleasing
- Hur söker man bäst på blocket
- Är det värt med märkesverkstäder
- Tips när man ska sälja sin bil
- m.m.
Erik hänger mycket i RikaTillsammans-forumet under användarnamn @skogstomten men har även en egen hemsida: https://elbilsexpert.com/
Där han hjälper människor som står i bilköpar- eller bilbytetankar. Vi själva och många i forumet har anlitat Erik och är lyriska. Avsnittet är inte sponsrat av Erik, utan vi gillar hjälpa duktiga och generösa personer i vår community.
Vi hoppas att du gillar dagens avsnitt och om du har frågor eller kommentarer, ställ dem helst i RikaTillsammans-forumet eftersom det är där vi alla hänger. 😊
Tack för denna veckan,
Jan, Caroline och Erik
Vanliga frågor och svar
Nedan har vi sammanställt svar till några av de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret nedan, ställ gärna en fråga i forumet.
Saknar du en fråga? Ställ gärna en fråga i forumet.
Relaterade avsnitt, artiklar och annat kul
Om du gillade detta avsnitt, då kan du även gilla nedan:
Andra sidor som länkat hit
Etiketter
Denna sida har kategoriserats med följande etiketter som du kan utforska.
Communityns tankar om avsnittet
Nedan följer 9 av totalt 89 kommentarer. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂
Hur känns det? Blev du lite klokare eller mer nyfiken?
Vi hoppas det. RikaTillsammans finns tack vare dig – vi ägs inte av någon bank, tar inte emot presstöd, säljer inte rådgivning och vill inte förvalta dina pengar. Det gör oss fria, men också helt beroende av dig och vår community.
Om du gillar det vi gör får du gärna supporta oss – genom att bli månadssupporter, swisha ett valfritt belopp eller bjuda oss på en digital kaffe.
🎁 Som tack får du tillgång till extramaterial, bonusavsnitt, verktyg och inbjudningar. Tillsammans blir vi både klokare och rikare. Läs mer.
Tack för att du hejar på oss!
Jan & Caroline
Tillsammans blir vi både klokare och rikare dag för dag. Tack på förhand!
Jan & Caroline
Ytterligare saker vi tror att du kan gilla
Om du gillade detta, då kan du även gilla nedan:
När tror han att fossildrivna personbilar är helt borta och ute ur marknaden?
Gärna ett segment om begagnade elbilar, batterihälsa, förväntad räckvidd etc “on a budget”. Inte för att jag själv är i köpläge, men för att jag tror det är fler som behöver pendlingsfordon som inte kostar en halv mille.
Företagsleasing vs privatleasing.
Kan vara intressant även för de som inte driver egna företag utan istället bruttolöneväxlar.
I mars löper vårt leasingavtal ut och jag står mellan tre val: köpa ut nuvarande leasingbil/förmånsbil (via företaget), leasa en annan förmånsbil, leasa en mindre bil privat. Det här är en djungel. Förmånsvärdena för nyregistrerade bilar är mycket högre nu än för 3 år sedan då regeringen velat sudda ut skillnaden mellan förmånsbil och privat bil. Det är därför inte lika självklart att gå via bolaget som det var tidigare.
Detta!
Använder inte bilen tillräckligt mycket för att motivera en ny elbil personligen. Men jag hyr ut min fossil till vardags och har funderat på en begagnad elbil. TCO har kanske potential att bli överkomlig då, samt att den lär bli betydligt mer attraktiv för uthyrning!
Jag tycker det är mycket fokus på kalkyler som bygger på att man bara har bilen typ tre år. Då blir spekulationer om andrahandsvärdet helt dominerande i kalkylen.
Skulle gärna se ett resonemang kring bilägande om man behåller bilen 10+ år.
Vidare skulle jag vilja höra om ekonomi kring elbil för den som bor i lägenhet.
Vi har väldigt stort fokus på att köpa / leasa bil men pratas väldigt lite kring allt som uppstår vid försäljning.
Vad ska man tänka på?
Hur får man till en smidig försäljning?
Hur får man bra / bäst betalt?
Etc.
Startade en tråd kring detta med många frågor:
Tidigare var min uppfattning att privatleasing ofta var mer fördelaktigt än andra typer av köp om man är en privatperson.
Med det högreränteläget är min uppfattning att det har ändrats. Stämmer det och hur skall man tänka nu?
Detta skulle vara intressant för mig också - står precis inför liknande “problematik”. För ca. 3 år sedan fick jag en mycket förmånlig hybridbil som förmånsbil (ett förmånsvärde på ca. 2500kr/månad netto). Vilket i min värld är löjligt billigt för en helt ny (då för 3 år sedan) hybridbil i storleksklassen familje-kombi.
Nu löper leasingen ut, vilket innebär att det är dags att plocka ut en ny tjänstebil. Företaget vill att jag väljer en hybrid eller elbil. Ser dock att förmånsvärdena har gått upp väldigt mycket, på de bilar som jag kikat på ligger de från ca. 8500kr/månad (brutto) och uppåt.
Vad är förmånligast - välja tjänstebil eller ev. köpa en äldre bil privat (begagnat) och äga denna under en längre period. Tänker ex. Skoda/Volvo för ca. 250.000 kr.
Bör tillägga att vi åker väldigt lite bil, har inte ens gjort över 3500 mil på nuvarande bil som snart är 4 år gammal.
Mvh,
Kalkyl, regler och försäkring om en Brf. skulle leasa en mindre elbil för uthyrning till medlemmarna, med målet att föreningen går plus/minus 0.
Är det värt den högre kostnaden att serva bilen på auktoriserad märkesverkstad?