Förmånscykel: Spara 20-40% på nästa cykel
Tips, kalkyler och erfarenhet från vårt eget köp av förmånscykel
Förmånscykel är ett sätt för dig som anställd (eller med eget företag) att köpa cykel med 20-40% rabatt mot att köpa den privat. Dessutom är det kostnadsneutralt för arbetsgivaren, bra för hälsa och miljö samt … föga förvånande … mycket billigare än bil.
Redan i början av året, när vi var utan bil, konstaterade jag att många av mina bilresor skulle kunna ersättas av en cykel. Förra veckans uppföljning på bilen gjorde det smärtsamt tydligt: “Bilen: hur gick det sedan? | Vi betalar 62 kr per bilresa”.
Förmånscykel: Spara 20-40% på nästa cykel Avsnitt K56 Tips, kalkyler och erfarenhet från vårt eget köp av förmånscykel. Publicerat 20 dagar sedan.
Reklam för Vapaus som därmed gör allt annat på RikaTillsammans också möjligt. Läs mer om våra tankar kring samarbeten.
Innehållsförteckning
- 00:00:00 - Introduktion: Spara 20-40% på din nästa cykel
- 00:05:39 - Äpplen mot äpplen - privat köp vs förmånscykel
- 00:07:44 - Kostnadsneutralt för arbetsgivaren
- 00:10:51 - Hur bruttolöneavdrag gör det till en bra affär
- 00:15:39 - Hur du väljer rätt cykel för maximal nytta
- 00:19:18 - Praktiska tips innan du väljer
Referens: Saknas.
Sammanfattning, guldkorn och citat från avsnittet
Våra och communityns tankar, insikter och förslag på nästa steg utifrån avsnittet.
Introduktion
Men lite bekväm som jag är – som dessutom hatar komma fram svettig – konstaterade jag att för att cykla mer så villhöver jag en bra cykel. En elcykel. Det blev starten på ett nörderi och alldeles för många timmar nedlagda på cykelkalkyler. Ingen är förvånad.
I korthet var alternativen jag räknade på:
- Köpa den privat
- Köpa den som förmånscykel via förmånscykelleverantör
- Köpa den på företaget som förmånscykel
- Ovan gjorde på en 15.000, en 25.000 och en 50.000 kr-cykel.
Bakgrunden är att 2022 införde Skatteverket en skattelättnad som gör det billigare för anställda att skaffa en förmånscykel. Lagen omfattar alla anställda och gör cyklar skattefria upp till ett värde om 3.000 kr/år. Fördelen med en förmånscykel är att den tack vare skatteförmånen kan göra en cykel mellan 20-40% billigare.
Dessutom ingår ofta service, reparation och försäkring i förmånscykeluppläggen. Lägg till udda? grejer som att t.ex. försäkring inte förmånsvärdes-grundande så en kostnad 100 kr/mån privat blir typ 33 kr/mån på en förmånsscykel vid 50% marginalskatt så har man alla förutsättningar för att kunna roa sig flera kvällar i rad med Excel.
Du får gärna hänga med på resonemangen, men som vanligt när jag kommer på något har ni i communityn redan konstaterat:
Cykelförmån är väldigt fördelaktigt också, finns lite trådar om det på forumet.
Som vanligt, har jag haft otur när jag tänker, kommentera gärna så att detta får vara “The Cykelförmån”-tråden att referera och korslänka till.
Er numer faktiskt (ibland) cyklande-ekonomi-kompis
//Jan
Besparing ca 40% på en fin märkeselcykel för ca 25.000 kr
Enligt de uppgifter jag fick från olika cykelhandlare när jag frågade om populäraste elcyklarna från typ Crescent, Ecoride, Monark etc så ligger mediancykeln på ca 20.000 kr. Ja, det finns billigare och fler kalkyler finns nedan.
Jag räknade på min situation med 52% marginalskatt, en 36 månaders period för att kunna jämföra förmånscyklar och privatfinansiering på likvärdigt sätt. Notera att nedanstående också är ungefärliga siffror då det var sjukt komplext att räkna eftersom det handlar om allt från skatteförmåner till hur olika leverantörer prissätter försäkringspremier, service och liknande.
Kostnad | Privat | Förmånscykel |
---|---|---|
Cykeln (inkl. tillbehör) | 25 000 kr | – kr |
Försäkring | 100 kr/mån | 100 kr/mån |
Servicekostnader | 100 kr/mån | 100 kr/mån |
Leasingpremier | – | 750 kr/mån |
Cykelförmånsvärde | – | 360 kr/mån |
Skattereduktion | – | -250 kr/mån |
Bruttolöneavdrag | – | 750 kr/mån |
Nettokostnad | – | ca 420 kr/mån |
Cykelns pris i perioden | 25 000 kr | 15 000 kr |
Utköp av cykel | 5 000 kr | |
Service & försäkring | ~7 000 kr | 0 kr |
Delsumma | ca 32.000 kr | ca 20.000 kr |
Besparing: | ca 12 000 kr |
Slutsats:
Besparing på ca 40% att ta den som förmånscykel jämfört med att betala den privat, dvs ca 12.000 kr på 3 år i absoluta tal.
En annan slutats att ta med sig är:
Ju högre marginalskatt, desto större besparing. Vid en lön under 42.000 kr (ca 32% skatt) är besparingen mindre, ca 6.000 kr eller hälften. Det syns tydligt att det är skatteförmånen som spelar roll.
Lite mer kalkylnörderi: antaganden & kostnadsdrivare
Jag har tidigare skrivit att bilkalkyler är kluriga. Det är ingenting mot vad en cykelkalkyl är. Framförallt då det är så mycket som “beror på” framförallt skatt, moms, bruttlöneavdrag och att olika företag räknar lite olika. Här är de antaganden och beräkningar som jag utgått från och som du kan använda om du vill räkna själv:
- Själva cykeln – jag har utgått från pris inkl. moms, samt monterade tillbehöver. Enligt uppgift kostar mediancykeln ca 22.000 – 25.000 kr, medan snittcykeln som tas ut ligger på 33.000 – 35.000 kr. Förklaring: vi medelålders män som ska ha extra-allt, gärna en italiensk sportcykel i kolfiber och lågt luftmotstånd. Typ.
Lite skämt åsido, så är den vanligaste cykeln hos VAPAUS en Ecoride pendlarcykel. Man väljer ofta en lite dyrare cykel till följd av förmånsrabatten. Dvs. man får en finare cykel för samma peng, istället för att ta den man hade tänkt och sparat pengar.Utifrån mina simuleringar – som bekräftades av VAPAUS så ligger störst optimering när man hamnar runt 21.000 – 22.000 kr.
- Service: 50 – 135 kr/mån. Ett tvärsnitt från olika leverantörer, olika kvalitet på cyklar så är min upplevelse att servicekostnaden ligger på mellan 600 – 1.600 kr per år.
- Försäkring: Försäkring, t.ex. utan åldersavdrag ligger på ca 0.4% av totalvärdet per månad, med lägsta golv på ca 40 kr/mån (dvs 500 kr/år). Notera att denna är ej förmånsgrundad. Det vill säga att 100 kr/mån blir en nettokostnad på bara 38 kr.
- Marginalskatt: ca 26% under 40 tkr/mån, 33% under 53 tkr/mån, därefter 53%. Ju högre lön, desto förmånligare blir förmånscykeln.
- Arbetsgivaravgifter: 31,42% (vissa stora bolag räknar på 40% till följd av övriga förmåner)
- Värdeminskning per år: 20% per år upplever jag att branschpraxis är (andra leverantörer än Vapaus ränkar på det).
- Slutvärde efter tre år: 20% branschstandard vilket ska motsvara marknadsvärde på cykeln. Kan dock vara olika för olika modeller. Så lite individuellt per cykel.
- Skattesubvention: 3.000 kr/år (=250 kr/mån)
- Leasingfaktor: de flesta räknar mellan 2.5 – 4%.
- Moms: Så komplicerat att jag gav upp. Om vi har någon jurist i forumet som kan förklara denna dom från HD (kommentar från revisionsfirman Mazars)
- Bruttolöneavdrag: beräknas utifrån att det ska bli kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Väldigt förenklat: du betalar 70 kr från din bruttolön för en lunch som kostar 100 kr, medan arbetsgivaren betalar resterande 30 kr. Det blir kostnadsneutralt för arbetsgivaren eftersom de sparar lika mycket i arbetsgivaravgifter på ditt löneavdrag. Du vinner på att få lunchen billigare än om du skulle köpt den för egna pengar efter skatt.
Utifrån ovan har jag även gjort kalkyl på en billigare och en dyrare cykel. Som vanligt: har jag haft otur när jag tänker kring antaganden och förutsättningar, kommentera!
Kalkyl på en billig förmånscykel, pris ca 15.000 kr
Antagande: 36 mån, marginalskatt: 52%, ungefärliga siffror.
Kostnad | Privat | Förmånscykel |
---|---|---|
Cykeln (inkl. tillbehör) | 15 000 kr | – kr |
Försäkring | 50 kr/mån | 50 kr/mån |
Servicekostnader | 100 kr/mån | 100 kr/mån |
Leasingpremier | – | 450 kr/mån |
Cykelförmånsvärde | – | 250 kr/mån |
Skattereduktion | – | -250 kr/mån |
Bruttolöneavdrag | – | 500 kr/mån |
Nettokostnad | – | ca 250 kr/mån |
Cykelns pris i perioden | 15 000 kr | 9 000 kr |
Utköp av cykel | 3 000 kr | |
Service & försäkring | ~5 000 kr | 0 kr |
Besparing: | ca 8 000 kr |
Slutsats:
Besparing på ca 30% att ta den som förmånscykel jämfört med att betala den privat.
Kalkyl på fin (och dyr) förmånsscykel, pris ca 50.000 kr (t.ex. racingcykel, lådcykel eller MTB)
Antagande: 36 mån, marginalskatt: 52%, ungefärliga siffror
Här är tabellen baserad på den tredje bilden:
Kostnad | Privat | Förmånscykel |
---|---|---|
Cykeln (inkl. tillbehör) | 50 000 kr | – kr |
Försäkring | 150 kr/mån | 150 kr/mån |
Servicekostnader | 100 kr/mån | 100 kr/mån |
Leasingpremier | – | 1 500 kr/mån |
Cykelförmånsvärde | – | 650 kr/mån |
Skattereduktion | – | -250 kr/mån |
Bruttolöneavdrag | – | 1 450 kr/mån |
Nettokostnad | – | ca 900 kr/mån |
Cykelns pris i perioden | 50 000 kr | 32 000 kr |
Utköp av cykel | 10 000 kr | |
Service & försäkring | ~9 000 kr | 0 kr |
Besparing: | ca 17 000 kr |
Slutsats:
Besparing på ca 30% att ta den som förmånscykel jämfört med att betala den privat.
100% kostnadsneutralt för arbetsgivaren
Jag fattar att ovan innebär ett viss värvningsarbete av arbetsgivaren. Men jag upplever att det borde gå (famous last words) då:
- en förmånscykel 100% kostnadsneutral
- den är i princip riskfri (finns lösningar om t.ex. medarbetare slutar)
samt sedan kan man ju argumentera för de mjuka värdena:
- Nöjdare medarbetare
- Det är bra för hälsan (och sjukvfrånvaro)
- Positiv miljö och samhällspåverkan
- etc
Men som sagt det kan man få hjälp av, t.ex. av Vapaus och deras medarebetare.
Några viktiga punkter som lyfts upp i forumet
Några av fallgroparna som jag identifierat är:
- Jämför pris på förmånscykel och hos handlare – vissa företag (inte vapaus) har ett stall med cyklar som erbjuds och dessa kan vara konstigt prissatta. För mig var det viktig att jag fick välja cykel själv, sedan var Vapaus bara leasingfirman som finansierade och satte upp strukturen.
- Som med alla förmåner så måste man kolla hur tjänstepension påverkas, så att den inte sänks till följd av bruttolöneavdraget. Jätteviktigt!
- kolla att service för cykel finns på orten. T.ex. alla cykelaffärer i Malmö gör inte service på vår lådcykel.
- Kolla upp villkoren för vad som händer om du t.ex. slutar, blir uppsagd eller cykeln blir stulen.
Som vanligt liger djävulen i detaljerna.
Extra nörderi: förmånscykel fungerar i eget AB
Självklart nördade jag och hade ett separat möte med Vapaus kring att göra det själv i eget bolag, dvs. att skippa leasingpartnern. Min slutsats efter att ha nördat i det var:
- Det går att spara ca 10% till på att skippa leasingpartnern (det är typ deras marginal) per cykel, men
- jag konstaterade att det inte var värt det eftersom det för mig introducerade en risk för argumentation med skatteverket kring restvärde, det hade gett sämre försäkringsvillkor (och jag är sucker på försäkringar
) och liknande.
Så är man beredd att bära den risken så kan man göra det själv, men jag skulle avråda och jag har “put my money where my mouth is” eftersom jag betalar Vapaus (som alla deras andra kunder). .
Hoppas att du tycker det här är lika nördigt roligt som vi!
Många hälsningar,
Jan och Caroline
Vanliga frågor och svar
Nedan har vi sammanställt svar till några av de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret nedan, ställ gärna en fråga i forumet.
Saknar du en fråga? Ställ gärna en fråga i forumet.
Relaterade avsnitt, artiklar och annat kul
Om du gillade detta avsnitt, då kan du även gilla nedan:
Etiketter
Denna sida har kategoriserats med följande etiketter som du kan utforska.
Communityns tankar om avsnittet
Nedan följer 0 av totalt 1 kommentarer. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂
Missa inte något – få våra uppdateringar
till din inkorg!
Få tillgång till våra senaste bästa tips, verktyg, avsnitt, videor, grafer och studier – direkt i din mejl!
- Notis till din mejl när vi släpper något nytt
- Kostnadsfritt, du kan sluta när du vill
- Någon gång i veckan
Om inte formuläret ovan visas, klicka här!
Ytterligare saker vi tror att du kan gilla
Om du gillade detta, då kan du även gilla nedan: