Bilkalkyl: bästa tipsen, erfarenheter och lärdomar inför nästa bilbyte
Här har jag sammanställt våra lärdomar, erfarenheter och bästa tips när du ska byta bil nästa gång. På det sättet slipper du göra samma misstag som vi och kan ta ett bättre och mer informerat beslut när du köper bil.
Avsnitt K54. Detta avsnitt är exklusivt för dig som är en av våra fantastiska supportrar. Du kommer åt det via Patreon eller den specifika supporter-podden. Senast uppdaterad 2 månader sedan (2025-08-13) av Jan Bolmeson.
Detta är ett exklusivt avsnitt för dig som är RikaTillsammans-supporter. Du kan se det via Patreon.
Supporter-avsnitt: Detta avsnitt är exklusivt för dig som är en av våra fantastiska supportrar. Du kommer åt det via Patreon eller den specifika supporter-podden.
Vi transkriberar nästan alla våra avsnitt så att du kan läsa istället för att titta eller lyssna. Du hittar tanskriberingen i forumet i det första eller andra inlägget.
Referens: Saknas.
Det finns 9 kommentarer du kan läsa längre ned på sidan. Följ diskussionen och kommentera gärna i forumet.
Innehållsförteckning
- Sammanfattning, guldkorn och citat
- Därför är avsnittet viktigt
- Den osynliga kostnaden som dödar kalkylen
- Myten om den billiga gamla bilen
- Alternativkostnaden du alltid missar
- Den verkliga månadskostnaden för olika bilar
- Småkostnaderna som blir stora
- Privatleasing - bättre än sitt rykte
- Kontrovers: Äldre bil är inte alltid billigare
- Taxibudget som bilalternativ
- Skippa bil två - köp boende istället
- Välj bil för vardagen, inte semestern
- Viktiga nyanser att komma ihåg
- Vanliga frågor
- Communityns tankar, tips och inspel
- Relaterade sidor och annat kul
- Senaste nytt på RikaTillsammans
Denna sida uppdaterades 2 månader sedan (2025-08-13) av Jan Bolmeson.
Sammanfattning och guldkorn
Det viktigaste att veta. Swipa för att se fler.
Vanliga frågor
Hittar du inte din fråga ovan? Se alla frågor här, eller ställ den i forumet.
Communityns tankar, tips och inspel
Nedan följer 4 av totalt 8 kommentarer. Notera att kommentarer i forumet INTE kvalitetssäkras av oss på samma sätt som all annan text på denna sida. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂
Hur känns det? Blev du lite klokare eller mer nyfiken?
Vi hoppas det. RikaTillsammans finns tack vare dig – vi ägs inte av någon bank, tar inte emot presstöd, säljer inte rådgivning och vill inte förvalta dina pengar. Det gör oss fria, men också helt beroende av dig och vår community.
Om du gillar det vi gör får du gärna supporta oss – genom att bli månadssupporter, swisha ett valfritt belopp eller bjuda oss på en digital kaffe.
🎁 Som tack får du tillgång till extramaterial, bonusavsnitt, verktyg och inbjudningar. Tillsammans blir vi både klokare och rikare. Läs mer.
Tack för att du hejar på oss!
Jan & Caroline
Tillsammans blir vi både klokare och rikare dag för dag. Tack på förhand!
Jan & Caroline
Senaste nytt på RikaTillsammans


Valutarisk: sambandet mellan nominellt och realt värde
Prova själv och se vad som händer när kronan förändras.


från ekonomiskt kaos till skuldfri
Lever numer väl inom mina tillgångar varje månad.


Lägga till detta i portföljen: vad säger ni?
Tips och checklista med frågor att ställa dig istället .


Valutarisk i aktier och indexfonder är till stor del en illusion
Den verkliga risken sitter i din lön, ditt bolån och kostnader inte indexfonden.


Det är dyrt att göra slut med sin indexfond
Att vikta ned USA är lika dumt som att vikta ned bolag på bokstaven A.

















Appropå att ni upplever nybilsvärdeminskning så hög:
2009 var jag på ett föredrag där man sa att “Dunket man hör när framhjulen på en ny bil kör över tröskeln, ut ur bilaffären, betyder (typ) 100 000 upp i rök, och nästa dunk när bakhjulen kör ut är 100 000 till”. Och föredragshållaren var ingen mindre än Jan!
Det beror ju på vad man köper för bil.
Ett aktuellt exempel från verkligheten:
Nästa vecka byter jag in min 2011 mot en ny bil. Det kostade helt ny 2011, klar på gatan, 199.000kr med drag, mv och vinterhjul. Inbytespriset är 30.000kr. Marknadsvärdet vid privat försäljning är högre men jag blev lat.
Värdeminskningen har således varit 170.000kr på snart 14 år.
Superbra avsnitt. Bra, enkelt och tydligt. Patreonavgiften avbetalas efter varje avsnitt som ni producerar.
Hm
däck 0 kr i er kalkyl. Det borde man väl räkna med för även om de ingick så kommer ju den kostnaden efter 2-4 år, både för sommar- och vinterdäck. Eller tänker jag fel?
Lustigt. I många år har jag sagt att en standardbil kostar runt 5 papp i månaden utan extravaganser. Tumregeln verkar hålla
I övrigt mer och mer övertygad om att vårt gå, cykla, åka kollektivt, taxi och hyrbil är för oss mer flexibelt och billigare. Inte minst för att vi lever i flera länder
Min känsla är att privatleasing seglat upp som ett accepterat alternativ senaste åren. För 10 år sedan tycker jag det hade det lite mer stämpeln av ”köpa tv på avbetalning”.
Själv insåg jag fördelarna med privatleasing för just tio år sedan då jag som rätt ung skulle byta ut min gamla skruttbil som hade havererat. Tog in synpunkter från alla erfarna i omgivningen/på jobbet och svaret var entydigt: köp en 3 år gammal Golf, en rimlig och pålitlig bil för en pojkvasker som mig och då är värsta värdeminskningen tagen. Så jag scannade Blocket och gjorde min egen kalkyl likt Jans ovan där jag inkluderade värdeminskning, däck, service, alternativavkastning på kapital, försäkring mm. Vill minnas att jag landade i ca 3500-3600 kr/mån för Golfen. Så plötsligt dök ett erbjudande på en spritt ny BMW 1-serie med vinterdäck, försäkring och sportpaket upp för 2995 kr/mån. Allt inkluderat och billigare än en begagnad Golf, gissa hur nöjd jag var! Glädjen blev dock kortvarig, fick så sjukt mycket negativa kommentarer kring leasingen. Gubbarna på jobbet/omgivningen tyckte att man köpt på sig en alldeles för fin bil på LEASING och såg ner på beslutet. Spelade såklart ingen roll att man nämnde sin kalkyl, LEASING var skoj och bluff och DYRT!
Vad lärde jag mig av ovan? 1) Att folk ofta är dömande kring saker de inte förstår, inte villiga att ändra åsikt om de redan bestämt sig. Men nuförtiden tycker jag som sagt att privatleasing har en helt annan acceptans. 2) Som Jan skriver ovan, att folk har NOLL koll på vad deras bilar egentligen kostar. Och att det finns massa konstiga sanningar och förklaringsmodeller varför just deras bil är så billig och alla andras så dyra…