Våra och communityns tankar, insikter och förslag på nästa steg utifrån avsnittet.
Därför är avsnittet viktigt
De flesta har ingen aning om vad bilen verkligen kostar eftersom de bara ser månatliga utgifter som bränsle och försäkring. Här får du en komplett genomgång av alla kostnader inklusive de dolda som värdeminskning och alternativkostnad, plus konkreta verktyg för att räkna på din egen bil.
Den osynliga kostnaden som dödar kalkylen
Värdeminskning är den största kostnaden för nya bilar - vi tappade 400 000 kr på tre år med vår Tesla, alltså över 11 000 kr per månad. En tumregel: nya bilar tappar 50% av värdet på tre år, sedan 14-15% årligen.
Myten om den billiga gamla bilen
En Volvo V70 för 50 000 kr kostar lika mycket per månad som en Peugeot e-2008 för 192 000 kr - båda landar på 4 500 kr. Den billigare köpeskillingen äts upp av högre bränslekostnader (1 560 kr vs 360 kr), dyrare service och reparationer.
Alternativkostnaden du alltid missar
200 000 kr på SBAB:s sparkonto ger 2,7% ränta = 430 kr/månad du går miste om. Detta är pengar du förlorar genom att ha kapitalet bundet i bilen istället för investerat eller på sparkonto.
Den verkliga månadskostnaden för olika bilar
Billigaste begagnade: 4 000 kr/mån. Bättre begagnad (Tesla Model 3): 6 500 kr/mån. Nya mellanstora (ID.4, Kia EV3): 6 500-8 500 kr/mån. Större nya (Model Y, Kia EV6): 8 500-10 500 kr/mån. Lyxbilar: 10 500-15 000 kr/mån.
Småkostnaderna som blir stora
Parkering, tvätt, torkarblad, trängselskatt, böter - räkna alltid med minst 500 kr/månad. För många är bara parkeringen 500 kr, sen tillkommer allt annat. Dessa "osynliga" kostnader glöms ofta bort i kalkyler.
Privatleasing - bättre än sitt rykte
Privatleasing inkluderar redan service, däck och tar höjd för värdeminskning. Bästa dealen: lagerbilar på kampanj där importörer subventionerar månadskostnaden istället för att sänka priset. Kan ge bilar för 3 000-3 500 kr/mån.
Kontrovers: Äldre bil är inte alltid billigare
Vi hävdar att myten om den billiga gamla bilen ofta är falsk när man räknar totalkostnad. Alternativ syn: Med egen mekanikkunskap och tid kan man få ner kostnaderna betydligt, men då måste man värdera sin egen tid till noll.
Taxibudget som bilalternativ
3 000 kr/månad i taxi (100 kr/dag) är billigare än att äga den billigaste bilen. I storstad med fungerande kollektivtrafik och taxi/Uber kan detta vara ett realistiskt alternativ, särskilt som bil nummer två.
Skippa bil två - köp boende istället
Bil nummer två kostar minst 4 000 kr/mån = 48 000 kr/år. För samma årskostnad kan du låna en miljon extra till boendet (vid 4% ränta). Bättre boende närmare kollektivtrafik kan eliminera behovet av andra bilen.
Välj bil för vardagen, inte semestern
Vi valde Tesla för långa resor och tippbesök - använde tippen 3 gånger/år. Hyra släp eller specialbil för de få tillfällena. Välj bil för de 99% av resorna, lös 1%-fallen separat.
Viktiga nyanser att komma ihåg
• Dessa kalkyler förutsätter att du lämnar in bilen för service
• Med egen mekanikkunskap kan kostnaderna minska men då ska du värdera din tid
• Förmånsbil genom företag kan vara fördelaktigt vid vissa skattesituationer
• Kampanjerbjudanden på privatleasing försvinner ofta inom 1-2 dagar
"Finns bara två typer av bilägare, de som kör runt i en dyr bil och de som inte vet vad ens bil kostar"
- Jan Bolmeson
"The truth will set you free but first it may piss you off"
- Jan Bolmeson
"Skippa andra bilen och lägg en miljon extra på boendet"
- Jan Bolmeson
"Välj inte bil efter det där hundrade resan som man bara gör en gång om året. Välj bil efter de 99 resorna"
- Jan Bolmeson
"Det gäller inte bara välja rätt bilmodell, man måste välja rätt exemplar"
- Jan Bolmeson
Appropå att ni upplever nybilsvärdeminskning så hög:
2009 var jag på ett föredrag där man sa att “Dunket man hör när framhjulen på en ny bil kör över tröskeln, ut ur bilaffären, betyder (typ) 100 000 upp i rök, och nästa dunk när bakhjulen kör ut är 100 000 till”. Och föredragshållaren var ingen mindre än Jan!
Det beror ju på vad man köper för bil.
Ett aktuellt exempel från verkligheten:
Nästa vecka byter jag in min 2011 mot en ny bil. Det kostade helt ny 2011, klar på gatan, 199.000kr med drag, mv och vinterhjul. Inbytespriset är 30.000kr. Marknadsvärdet vid privat försäljning är högre men jag blev lat.
Värdeminskningen har således varit 170.000kr på snart 14 år.
Superbra avsnitt. Bra, enkelt och tydligt. Patreonavgiften avbetalas efter varje avsnitt som ni producerar.
Hm
däck 0 kr i er kalkyl. Det borde man väl räkna med för även om de ingick så kommer ju den kostnaden efter 2-4 år, både för sommar- och vinterdäck. Eller tänker jag fel?
Lustigt. I många år har jag sagt att en standardbil kostar runt 5 papp i månaden utan extravaganser. Tumregeln verkar hålla
I övrigt mer och mer övertygad om att vårt gå, cykla, åka kollektivt, taxi och hyrbil är för oss mer flexibelt och billigare. Inte minst för att vi lever i flera länder
Min känsla är att privatleasing seglat upp som ett accepterat alternativ senaste åren. För 10 år sedan tycker jag det hade det lite mer stämpeln av ”köpa tv på avbetalning”.
Själv insåg jag fördelarna med privatleasing för just tio år sedan då jag som rätt ung skulle byta ut min gamla skruttbil som hade havererat. Tog in synpunkter från alla erfarna i omgivningen/på jobbet och svaret var entydigt: köp en 3 år gammal Golf, en rimlig och pålitlig bil för en pojkvasker som mig och då är värsta värdeminskningen tagen. Så jag scannade Blocket och gjorde min egen kalkyl likt Jans ovan där jag inkluderade värdeminskning, däck, service, alternativavkastning på kapital, försäkring mm. Vill minnas att jag landade i ca 3500-3600 kr/mån för Golfen. Så plötsligt dök ett erbjudande på en spritt ny BMW 1-serie med vinterdäck, försäkring och sportpaket upp för 2995 kr/mån. Allt inkluderat och billigare än en begagnad Golf, gissa hur nöjd jag var! Glädjen blev dock kortvarig, fick så sjukt mycket negativa kommentarer kring leasingen. Gubbarna på jobbet/omgivningen tyckte att man köpt på sig en alldeles för fin bil på LEASING och såg ner på beslutet. Spelade såklart ingen roll att man nämnde sin kalkyl, LEASING var skoj och bluff och DYRT!
Vad lärde jag mig av ovan? 1) Att folk ofta är dömande kring saker de inte förstår, inte villiga att ändra åsikt om de redan bestämt sig. Men nuförtiden tycker jag som sagt att privatleasing har en helt annan acceptans. 2) Som Jan skriver ovan, att folk har NOLL koll på vad deras bilar egentligen kostar. Och att det finns massa konstiga sanningar och förklaringsmodeller varför just deras bil är så billig och alla andras så dyra…
Framför allt är det nog svårt att få folk att acceptera konceptet alternativkostnad för kontant betalning på en bil. De kan höra dig säga ordet och förklara begreppet i detalj, men rent känslomässigt går det nog bara inte in.
Det som köps kontant känns helt enkelt billigare att äga än om man får en faktura varje månad.
Samma med bostäder och bolån. Folk tycker rent känslomässigt att det känns hyfsat ”billigt” att äga en villa värd 4 miljoner helt kontant eller med minimala lån. Men man kan ju hyra rätt ordentliga hyresrätter för en modest förväntad avkastning på 4 miljoner.
Personligen så fattar jag men väljer att se åt andra hållet för jag mår bättre av det. Bilen är ändå tvungen där jag bor så man kan lika gärna stoppa huvudet i sanden