Bilekonomi: Köpa ny bil och myter vid bilköp
Del 1 av 3
Att köpa bil är, jämte att köpa boende, ett av de största köpen vi gör. Det är många saker att tänka på, särskilt när saker man har tagit för sant inte är det. Som när vi var nära att köpa en begagnad bil, i tron att det är billigare och ekonomiskt smartare än att köpa en ny bil. Idag, 2021, är många gånger en ny bil på privatleasing betydligt bättre än att köpa en begagnad utifrån ett totalekonomiskt perspektiv. Den kan till och med vara billigare än ens gamla och befintliga bil(!?)
. Totalt ointuitivt och förmodligen en temporär felprissättning på marknaden (att utnyttja).
Bilekonomi: Köpa ny bil och myter vid bilköp Avsnitt 216 Del 1 av 3. Publicerat 4 år sedan.
Reklam för Naessen Sales AB som därmed gör allt annat på RikaTillsammans också möjligt. Läs mer om våra tankar kring samarbeten.
Avsnitt 216. Senast uppdaterad 2 månader sedan (2025-08-23) av Jan Bolmeson.
Denna video finns att se på Youtube eller via videon ovan.
Innehållsförteckning
- 00:00:00 - Intro
- 00:03:12 - Visste in att köpa ny bil var så laddat ämne
- 00:07:37 - Vår V70 gick sönder och fick bärgas
- 00:10:19 - En kravspecifikation för nästa bil
- 00:13:49 - Rationellt sett hade vi klarat oss utan bil
- 00:15:43 - Att köra en elbil är som att köra på moln
- 00:21:57 - Rena elbilstillverkare vågar göra annorlunda
- 00:25:29 - Tre saker driver kostnader i ens liv: bostad, bil och barn
- 00:31:45 - Visste inte att status var så viktigt
- 00:37:13 - Tuffa ord från forumet
- 00:39:11 - Det rationella valet: Begagnad V90
- 00:41:16 - Tipset: börja göra en totalkostnadskalkyl (TCO-kalkyl)
- 00:46:50 - TCO-kalkyl inkluderar värdeminskning
- 00:52:17 - Felprissättning på bilmarknaden
- 00:56:35 - Ny bil billigare än begagnad - för bra för att vara sant?
- 01:01:00 - Hur kan privatleasing vara så förmånligt?
- 01:04:53 - Att blanda ihop resultat- och balansräkning
- 01:08:46 - Man låser sina pengar vid köp av bil
- 01:14:39 - TCO-kalkyl tips #1 - Bestäm tidsperiod
- 01:17:32 - TCO-kalkyl tips #2 - Samma förutsättningar
- 01:21:46 - TCO-kalkyl tips #3 - Förhållande till service
- 01:24:12 - En realitycheck kring elbilar i Sverige
- 01:28:02 - Till slut stod det mellan Kia e-Niro och en Tesla
- 01:30:52 - Den långa leveranstiden avgjorde
Du kan lyssna på detta avsnitt (216) där poddar finns, t.ex. på Spotify, Apple Podcast och Acast. För innehållsförteckningen med tider, se fliken till vänster med längden på avsnittet.
Vi transkriberar nästan alla våra avsnitt så att du kan läsa istället för att titta eller lyssna. Du hittar tanskriberingen i forumet i det första eller andra inlägget.
Referens: Saknas.
Det finns 3 kommentarer du kan läsa längre ned på sidan. Följ diskussionen och kommentera gärna i forumet.
Vår process för att köpa bil startade i somras, när vår Volvo V70 (2009) som vi haft i 10+ år, gick sönder. Vi började titta på nya bilar, begagnade bilar, elbilar, tjänstebilar och annat. Det var verkligen en djungel. Det mest fascinerande var dock hur känslomässig resan att köpa en ny bil blev.
Vi provkörde många olika bilar och i vår oändliga visdom var en av de sista bilarna vi provkörde en Porsche Taycan. En bil där Caroline uttryckte: ”Varför skulle man någonsin önska en annan bil?” Jag brukar skoja om att livet var enklare när banken sa nej. Efter provkörningen konstaterade vi att vi faktiskt hade råd med en sådan bil för 1.5 Mkr. Plötsligt stod vi där med ett spann på 200 000 till 1.5 Mkr och många frågor. Allt från ”Hur dum får man bli att köpa en bil för 1.5 Mkr, det är kapitalförstöring deluxe…” till ”Vilken bil ska man välja?”, ”Vad kommer andra säga?” och skam kring insikten om att status tydligen var viktigt för mig.
Det var många sena kvällar och till slut bestämde jag mig, nu skiter vi i det och bara köper en begagnad, 3-4 år gammal bil som gått 4500 mil. Dvs vi följer den klassiska privatekonomiska regeln för att göra det minst dåliga bilköpet. Ganska nöjd skriver jag det i den långa forumtråden, där man kan följa hela historien. Vi skiter i Porschen, vårt nästa bilköp blir en begagnad V90 från 2018 som gått 4 000 mil för 370 000 SEK. Färdigt och klart tänker jag.
Hela tråden i forumet: https://bit.ly/rtbilkop
Då kommer första kommentaren som lyder: ”Om du ändå tittar i den prisklassen, då rekommenderar jag Audi E-tron, Mercedes EQC eller BMW iX3. Dessa borde på 3 år ge samma totalekonomi”. Här blev det tilt och error i mitt huvud. Hur kan en helt ny bil – som är dubbelt så dyr – ge samma eller bättre totalekonomi? Jag förstod ingenting.
Det ledde till en natt ner i kaninhålet kring bl.a. privatleasing. Något som jag haft mycket fördomar kring. Privatleasing, det är ju bara något man gör om man inte har råd. Ändå satt jag här och hur jag än vände och vred på det, så hade ni läsare rätt. Om man tog hänsyn till HELA totalekonomin, bränsle, försäkring, värdeminskning, service, reparation, skatt så blir den ointuitiva slutsatsen att: ”Att köpa en ny bil var billigare och mer förmånligt än att köpa en begagnad”. Sjukt!
I avsnittet ger vi exempel på hur vi räknade och gjorde en enkel totalkostnadskalkyl (TCO)-kalkyl, insikter såsom att man borde passa på att sälja sin bensin/dieselbil innan fler inser samma sak som vi och att jag haft fördomar om bl.a. privatleasing. Även nästa vecka dyker vi ner i det här för att reda ut om det är för bra för att vara sant med elbilexperten Erik Naessen. Så, stay tuned.
Många hälsningar,
Jan och Caroline
Innehållsförteckning
- Sammanfattning, guldkorn och citat
- Därför är avsnittet viktigt
- Den osynliga kostnaden
- Chockerande prisjämförelse
- Räkneexempel som öppnar ögonen
- Varför är privatleasing så billigt?
- TCO-kalkylens komponenter
- Balansräkning vs resultaträkning
- Provkörningens lärdomar
- Känslomässiga insikter
- Kontrovers: Äga vs leasa
- När begagnat fortfarande vinner
- Framtidens bilmarknad
- Vårt beslut
- Viktiga nyanser att komma ihåg
- Vanliga frågor
- Communityns tankar, tips och inspel
- Relaterade sidor och annat kul
- Senaste nytt på RikaTillsammans
Denna sida uppdaterades 2 månader sedan (2025-08-23) av Jan Bolmeson.
Sammanfattning och guldkorn
Det viktigaste att veta. Swipa för att se fler.
Vanliga frågor
Hittar du inte din fråga ovan? Se alla frågor här, eller ställ den i forumet.
Communityns tankar, tips och inspel
Nedan följer 2 av totalt 2 kommentarer. Notera att kommentarer i forumet INTE kvalitetssäkras av oss på samma sätt som all annan text på denna sida. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂
Missa inte något – få våra uppdateringar
till din inkorg!
Få tillgång till våra senaste bästa tips, verktyg, avsnitt, videor, grafer och studier – direkt i din mejl!
- Notis till din mejl när vi släpper något nytt
- Kostnadsfritt, du kan sluta när du vill
- Någon gång i veckan
Om inte formuläret ovan visas, klicka här!
Senaste nytt på RikaTillsammans


Valutarisk: sambandet mellan nominellt och realt värde
Prova själv och se vad som händer när kronan förändras.


Valutarisk i indexfonder är till stor del en illusion!
Den verkliga risken ligger i din lön, dina kostnader och ditt bolån.


Lägga till detta i portföljen: vad säger ni?
Tips och checklista med frågor att ställa dig istället .


Valutarisk i aktier och indexfonder är till stor del en illusion
Den verkliga risken sitter i din lön, ditt bolån och kostnader inte indexfonden.


Det är dyrt att göra slut med sin indexfond
Att vikta ned USA är lika dumt som att vikta ned bolag på bokstaven A.



















If you buy 3 years old dacia none of new leased cars can beat the price.
Oj oj, köpa ny bil eller bättre begagnad, eftersom jag själv är väldigt bilintresserad eller ska vi säga motorintresserad, med flera veteranfordon i garaget, så blir svaret lätt. Hitta en lågmilare gärna äldre ej över 50.000 Km, i min värld så kostar det ca 10.000 -12.0000 Kr om året i värdeminskning att äga en ca 3 år gammal beg bil, nybilsköp så förlorar man ca 50-100 Tkr när den plockas ut på gatan. Även den billigare äldre lågmilaren går att lämna icke märkesbundna verkstäder, så va de me dä!