SANDBOX | XS (Extra Small) <576px SM (Small) ≥576px MD (Medium) ≥768px LG (Large) ≥992px XL (Extra Large) ≥1200px XXL (Extra Extra Large) ≥1400px | 250917 08:18:02

Bilekonomi: Köpa ny bil och myter vid bilköp

Del 1 av 3

Att köpa bil är, jämte att köpa boende, ett av de största köpen vi gör. Det är många saker att tänka på, särskilt när saker man har tagit för sant inte är det. Som när vi var nära att köpa en begagnad bil, i tron att det är billigare och ekonomiskt smartare än att köpa en ny bil. Idag, 2021, är många gånger en ny bil på privatleasing betydligt bättre än att köpa en begagnad utifrån ett totalekonomiskt perspektiv. Den kan till och med vara billigare än ens gamla och befintliga bil(!?) :exploding_head:. Totalt ointuitivt och förmodligen en temporär felprissättning på marknaden (att utnyttja).

Bilekonomi: Köpa ny bil och myter vid bilköp Avsnitt 216 Del 1 av 3. Publicerat 4 år sedan.

Äldre information: Vi försöker alltid se till att våra avsnitt, information och ämnen alltid är aktuella. Högst sannolikt är detta relevant även idag, men vi vill bara att du ska vara medveten om att det är publicerat mer än 18 månader sedan (2021-08-22). Tvärtom gäller ju många gånger, ju äldre information, desto mer relevant eftersom den bestått tidens tand ("The Lindy Effect"). 😁 Är du osäker? ställ en fråga i forumet så hjälps vi åt.

Reklam för Naessen Sales AB som därmed gör allt annat på RikaTillsammans också möjligt. Läs mer om våra tankar kring samarbeten.

Avsnitt 216 För dig som står inför bilköp och vill förstå den verkliga kostnaden. Passar även dig som tror att begagnat alltid är billigast, här får du konkreta kalkyler som utmanar gamla sanningar om bilekonomi. Publicerat 4 år sedan (2021-08-22).
Du kan lyssna på detta avsnitt (216) där poddar finns, t.ex. på Spotify, Apple Podcast och Acast. För innehållsförteckningen med tider, se fliken till vänster med längden på avsnittet.
Vi transkriberar nästan alla våra avsnitt så att du kan läsa istället för att titta eller lyssna. Du hittar tanskriberingen i forumet i det första eller andra inlägget.

Referens: Saknas.

Det finns 3 kommentarer du kan läsa längre ned på sidan. Följ diskussionen och kommentera gärna i forumet.

Sammanfattning, guldkorn och citat från avsnittet

Våra och communityns tankar, insikter och förslag på nästa steg utifrån avsnittet.

Vår process för att köpa bil startade i somras, när vår Volvo V70 (2009) som vi haft i 10+ år, gick sönder. Vi började titta på nya bilar, begagnade bilar, elbilar, tjänstebilar och annat. Det var verkligen en djungel. Det mest fascinerande var dock hur känslomässig resan att köpa en ny bil blev.

Vi provkörde många olika bilar och i vår oändliga visdom var en av de sista bilarna vi provkörde en Porsche Taycan. En bil där Caroline uttryckte: ”Varför skulle man någonsin önska en annan bil?” Jag brukar skoja om att livet var enklare när banken sa nej. Efter provkörningen konstaterade vi att vi faktiskt hade råd med en sådan bil för 1.5 Mkr. Plötsligt stod vi där med ett spann på 200 000 till 1.5 Mkr och många frågor. Allt från ”Hur dum får man bli att köpa en bil för 1.5 Mkr, det är kapitalförstöring deluxe…” till ”Vilken bil ska man välja?”, ”Vad kommer andra säga?” och skam kring insikten om att status tydligen var viktigt för mig.

Det var många sena kvällar och till slut bestämde jag mig, nu skiter vi i det och bara köper en begagnad, 3-4 år gammal bil som gått 4500 mil. Dvs vi följer den klassiska privatekonomiska regeln för att göra det minst dåliga bilköpet. Ganska nöjd skriver jag det i den långa forumtråden, där man kan följa hela historien. Vi skiter i Porschen, vårt nästa bilköp blir en begagnad V90 från 2018 som gått 4 000 mil för 370 000 SEK. Färdigt och klart tänker jag.

Hela tråden i forumet: https://bit.ly/rtbilkop

Då kommer första kommentaren som lyder: ”Om du ändå tittar i den prisklassen, då rekommenderar jag Audi E-tron, Mercedes EQC eller BMW iX3. Dessa borde på 3 år ge samma totalekonomi”. Här blev det tilt och error i mitt huvud. Hur kan en helt ny bil – som är dubbelt så dyr – ge samma eller bättre totalekonomi? Jag förstod ingenting.

Det ledde till en natt ner i kaninhålet kring bl.a. privatleasing. Något som jag haft mycket fördomar kring. Privatleasing, det är ju bara något man gör om man inte har råd. Ändå satt jag här och hur jag än vände och vred på det, så hade ni läsare rätt. Om man tog hänsyn till HELA totalekonomin, bränsle, försäkring, värdeminskning, service, reparation, skatt så blir den ointuitiva slutsatsen att: ”Att köpa en ny bil var billigare och mer förmånligt än att köpa en begagnad”. Sjukt!

I avsnittet ger vi exempel på hur vi räknade och gjorde en enkel totalkostnadskalkyl (TCO)-kalkyl, insikter såsom att man borde passa på att sälja sin bensin/dieselbil innan fler inser samma sak som vi och att jag haft fördomar om bl.a. privatleasing. Även nästa vecka dyker vi ner i det här för att reda ut om det är för bra för att vara sant med elbilexperten Erik Naessen. Så, stay tuned.

Många hälsningar,

Jan och Caroline

Vanliga frågor och svar

Nedan har vi sammanställt svar till några av de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret nedan, ställ gärna en fråga i forumet.

Hur kan privatleasing vara billigare än att köpa begagnat?
Vad är TCO och hur räknar man det för en bil?
Vilka är nackdelarna med privatleasing?
När är det fortfarande bättre att köpa begagnat?
Hur mycket kostar det egentligen att äga en bil?

Saknar du en fråga? Ställ gärna en fråga i forumet.

Communityns tankar om avsnittet

Nedan följer 2 av totalt 3 kommentarer. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂

  1. User avatar

    If you buy 3 years old dacia none of new leased cars can beat the price.

  2. User avatar

    Oj oj, köpa ny bil eller bättre begagnad, eftersom jag själv är väldigt bilintresserad eller ska vi säga motorintresserad, med flera veteranfordon i garaget, så blir svaret lätt. Hitta en lågmilare gärna äldre ej över 50.000 Km, i min värld så kostar det ca 10.000 -12.0000 Kr om året i värdeminskning att äga en ca 3 år gammal beg bil, nybilsköp så förlorar man ca 50-100 Tkr när den plockas ut på gatan. Även den billigare äldre lågmilaren går att lämna icke märkesbundna verkstäder, så va de me dä!

Ytterligare saker vi tror att du kan gilla

Om du gillade detta, då kan du även gilla nedan:

Korta videoklipp

Bilder och bildspel

Fördjupningsavsnitt

Studier och Grafer