Bilekonomi: Kloka råd när du ska köpa, sälja,byta eller äga en bil
med bilexperten Erik Naessén
Få bästa tipsen, undvik dyra misstag, få koll på läget på nybils- och begagnatmarknaden plus några galet ointuitiva saker. 🤯
Bilekonomi: Kloka råd när du ska köpa, sälja,byta eller äga en bil Avsnitt 359 med bilexperten Erik Naessén. Publicerat 1 år sedan.
Reklam för Naessen Sales AB som därmed gör allt annat på RikaTillsammans också möjligt. Läs mer om våra tankar kring samarbeten.
Innehållsförteckning
- 00:00:00 - Intro
- 00:02:53 - Att köpa rätt bil
- 00:04:26 - De vanligaste misstagen
- 00:09:16 - Hur mycket ska en bra bil kosta?
- 00:14:48 - Olika prisklasser
- 00:20:22 - Att köpa en bil hos bilhandlare
- 00:33:32 - Teslas framtid
- 00:35:34 - Läge att sälja sin elbil nu?
- 00:41:19 - Byta till en ny bil
- 00:46:25 - Kommer priset på elbilar falla?
- 00:48:49 - Begagnadmarknaden framgent
- 00:53:09 - Restvärde
- 01:01:10 - Vilka reparationer kräver elbilar?
- 01:06:30 - Skippa andrabilen (och köp 1 MSEK dyrare boende)
- 01:13:35 - Nedstängning av 2G/3G-nät & eCall
- 01:14:49 - Framtiden för dieselbilar
- 01:17:01 - Tips när du ska sälja bilen
- 01:22:43 - Eriks rika-liv-prao ❤️
- 01:26:57 - Eriks "Hjälp vid bilköp"-tjänst
Referens: Saknas.
Sammanfattning, guldkorn och citat från avsnittet
Våra och communityns tankar, insikter och förslag på nästa steg utifrån avsnittet.
Erik, även känd som Skogstomten, är en av forumets mest uppskattade skribenter. Särskilt på allt bilrelaterat. Han är en av få (den ende?) i Sverige som har läst på Handelshögskolan, arbetat i bilbranschen, drivit eget, skrivit böcker om bilar och har ett så pass nördigt intresse för bilar att han har stenkoll på i princip alla aktuella bilar på Blocket. 🤣
I avsnittet svarar han även på era frågor. Så det blir verkligen högt och lågt. Allt från att vi förmodligen kommer billigare undan att leasa en helt ny – exakt likadan Tesla MY – mot att behålla vår befintliga och tre år gamla modell (helt sjukt) till nostalgipremien på Volvo XC70.
Vi pratar självklart om elbilar vs diesel och bensinbilar, hur man kan tänka från ett miljömässigt perspektiv men framförallt från ett ekonomiskt perspektiv. Eriks skicklighet ligger framförallt i att räkna på hela totalkostnaden (”TCO”).
Han har fler än en gång visat att även den billigaste bilen kostar runt 4.000 kr per månad. Särskilt intressant blir det när man sätter det i relation till en andrabil och ett dyrare boende i ett bättre läge som gör att andrabilen inte behövs.
Vi hoppas att du gillar avsnittet och du får väldigt gärna dela med dig vad som stack ut för dig. Erik hänger även i forumet, så om du har en specifik fråga till honom, ställ den gärna där. 👍
Hälsningar,
Jan, Caroline och Erik
Vanliga frågor och svar
Nedan har vi sammanställt svar till några av de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret nedan, ställ gärna en fråga i forumet.
Saknar du en fråga? Ställ gärna en fråga i forumet.
Relaterade avsnitt, artiklar och annat kul
Om du gillade detta avsnitt, då kan du även gilla nedan:
Förslag på sidor att besöka
Andra sidor som länkat hit
Etiketter
Denna sida har kategoriserats med följande etiketter som du kan utforska.
Communityns tankar om avsnittet
Nedan följer 9 av totalt 134 kommentarer. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂
Missa inte något – få våra uppdateringar
till din inkorg!
Få tillgång till våra senaste bästa tips, verktyg, avsnitt, videor, grafer och studier – direkt i din mejl!
- Notis till din mejl när vi släpper något nytt
- Kostnadsfritt, du kan sluta när du vill
- Någon gång i veckan
Om inte formuläret ovan visas, klicka här!
Ytterligare saker vi tror att du kan gilla
Om du gillade detta, då kan du även gilla nedan:
Gött!
Sitter i valet och kvalet just nu och detta avsnittet kommer perfekt för mig.
Perfekt.
Sitter och flämtar efter en Y men problemet är att vi har 3 barn under 7 år. Vår nuvarande sportage är nog ungefär samma storlek så egentligen borde vi nog snarare ta någon större men finns ju ingen som går på el utan att kosta en mega.
Äntligen ett avsnitt för mig, varit för mycket lull lull i podden på sistone…
Har nog inte lyssnat på ett halvår.
Är ju i bilköpartagen nu så väldigt aktuellt. Tror det får bli en skrotig bensinare nu. El var kul men orkar inte leasa igen och har inte råd att köpa. Dessutom behöver vi en kombi och dragkrok.
Det HÄR var ett riktigt bra och relevant avsnitt. Inte hur man bufflar sig fram till överklassen, varför nu det ska vara en strävan.
En sak som jag inte förstår är hur det kan bli lönsamt att köpa en ny Model Y istället för att köra vidare med den gamla?
Om det är så borde ju rimligen begagnatköparen kräva ett väsentligt lägre pris. Varför köpa begagnat om det är billigare eller liten skillnad mot att köpa nytt?
Vad är det jag missar? Är det att begagnatköparen inte har räknat ordentligt? @Skogstomten
Spekulation?
Alltid lika roligt när det blir bilsnack i podden, men höjdpunkten var nog ändå prao på flygplatsen.
Väldigt inspirerande att höra om. Att bara kasta sig ut i någonting helt nytt för att bryta vardagens lunk, liksom. Oavsett vad det betyder just för en själv.
Det fick igång det egna hjärnkontoret!
Ja jag tänker att det är en ineffektivitet i marknaden som @Skogstomten identifierat?
Privata begagnatköpare i snitt stirrar sig antagligen blinda på den lägre köpeskillingen kontra en ny, istället för att studera räntenivåer och övriga villkor i detalj som Erik gör.
Precis som att folk i regel inte mentalt bokför någon kapitalkostnad när de köper bilar (eller till och med bostäder) kontant, som Erik också var inne på.
Sammanfattningsvis Ineffektiv marknad.
Man “värderar” t ex inte möjlighet få ränta på egna pengar (4%) som alternativkostnad kontra Teslas 0,74% ihop med att man missar kostnad för däcksbyte och dyrare helförsäkring tidigare jmf med ny.
Alltid kul att höra @Skogstomten vrida huvudet ur led på @janbolmeson och ännu skönare att inse hur härligt det är att inte vara särskilt bilberoende med så höga löpande kostnader som tickar på obönhörligen.
Jag gillar att Erik är så orienterad mot användandet av bilen och snackar om “pigg motor”, färg och specialfunktioner i andra hand.
Nu gick ju min Svenssonpråm (i e V70) genom besiktningen igen, så de 15k jag lade ut 2013 har gett otroligt mycket bil för pengarna, även om det nu finns en del som nå’n glad hemmamekare får ta tag i innan nästa sommar… misstänkter jag.
@Skogstomten vad är dina tankar kring att sälja av sin bil, brukar köpa volkswagen golf som regel som är 3-4 år gammal äga 1-2 år och sen sälja, har sålt själv eller via KVD, är bra på analysera priser osv.
Min bedömning är att ofta KVD ger bäst risk reward genom att sätta rätt högt reservationspris, dina tankar där?
När jag jämförde det sista mot inbytespris på alla större MRF firmor i göteborg så var det ändå högre förväntat pris där, testat sälja själv med men många “knäppissar” att hantera då