BETA-VERSION. Läs mer. XS (Extra Small) <576px SM (Small) ≥576px MD (Medium) ≥768px LG (Large) ≥992px XL (Extra Large) ≥1200px XXL (Extra Extra Large) ≥1400px

Jobba mindre eller ha en nyare bil?

Bilen: hur gick det sedan?

I veckans ”hur gick det sedan”-avsnitt resonerar vi vidare och utforskar tre saker. 1) De flesta har noll koll på vad deras bil faktiskt kostar och det finns många myter kring bilägande som bara inte stämmer, 2) bil är klurigt eftersom det är så känslomässigt bortom bara ett transportmedel och 3) alternativkostnad i form av att många önskar ”jobba mindre” men sedan väljer en dyr bil som de måste ”jobba mer” för att försörja.

Jobba mindre eller ha en nyare bil? Avsnitt 411 Bilen: hur gick det sedan?. Publicerat 6 månader sedan.

Avsnitt 411. Senast uppdaterad 15 dagar sedan (2025-10-16) av Jan Bolmeson.

Du kan lyssna på detta avsnitt (411) där poddar finns, t.ex. på Spotify, Apple Podcast och Acast. För innehållsförteckningen med tider, se fliken till vänster med längden på avsnittet.

Vi transkriberar nästan alla våra avsnitt så att du kan läsa istället för att titta eller lyssna. Du hittar tanskriberingen i forumet i det första eller andra inlägget.

Referens: Saknas.

Det finns 122 kommentarer du kan läsa längre ned på sidan. Följ diskussionen och kommentera gärna i forumet.

Först och främst ett stort tack för alla kommentarer! Det är utifrån dessa vi har fortsätta utforska ämnet och många av dem har hjälpt till att ”skala löken” så att vi kommer närmare kärnan vad bilvalet egentligen handlar om för många – men även oss både emotionellt, ekonomiskt och rationellt.

När vi nu bytte bil, efter 6 månader utan bil, så valde vi att gå på det – för oss – superrationella och ekonomiska valet. En Peugeot e-2008 från 2021 som gått 5000 mil för 192.000 kr, men framförallt en extremt låg TCO (=”Total Cost of Ownership) på 4.500 kr per månad. Typ det lägsta man kan komma om man räknar rätt).

Peugeoten är en bil som uppfyller 99 av 100 körningar och har 90% funktioner vi önskar. Det är ingen rolig bil, det är ett transportmedel. Kontrasten blev extra tydligt mot vår tidigare Tesla Model Y, som var fantastisk, men kostade oss när vi räknade in allting över 13.000 kr i månaden i TCO.

Jag återkommer om ett bilkalkylsavsnitt inom kort. Men det är t.ex. en myt att en begagnad t.ex. Volvo V70 för 50.000 kr är billigare än vår Peuegeot. Det är den inte. De kostar identiskt.

Det som du och andra hjälpt mig att vaska fram är framförallt resonemanget kring alternativkostnad. När vi frågar folk, så är alternativet som folk önskar mest, om de haft mer pengar, är: ”jobba mindre”. Låt oss då resonera att ta en bil som många gör (och rekommenderade oss att ta) för säg 6500 kr, eller 8.500 kr.

Det är 2.000 – 4.000 kr mer per månad än vad vi nu lägger på bil. Jag är 44 år, och jag ska ha bil i minst 12 år till. Det betyder med hjälp av 12-12-12-principen att jag kan ha en dyrare bil nu i 12 år ELLER ha 2.000 – 4.000 kr i månaden extra resten av livet. För en mediansvensk, som tjänar 28.000 kr efter skatt, motsvarar mellan 7-15% mindre arbetstid. På 24 år motsvarar det mellan 6.000 – 12.000 kr i månaden eller 20-40% mindre arbetstid. Eller något helt annat.

Det är det här resonemanget som jag tycker är sjukt spännande. Hur värderar jag t.ex. ”skavet” att jag inte kan ha en app att styra bilen mot ett alteranativ. Ett uppenbart sådant är ju som Erik Naessén brukar prata om: ”Skippa andrabilen och köp ett 1 miljon dyrare boende”. Det är ett typiskt alternativkostnadsresonemang.

Det ska bli spännande att höra vad du tänker kring ovan och avsnittet. Ämnet är superspännande, så det lär vi få möjlighet att återkomma till.

Vi hoppas att du gillar avsnittet!
Jan och Caroline

Innehållsförteckning

  • Sammanfattning, guldkorn och citat
    • Därför är detta avsnitt relevant
    • Sammanfattning
    • Bilval handlar om mer än ekonomi
    • Den dolda sanningen om bilkostnader
    • Myten om gamla bilar
    • Alternativkostnadens kraft
    • Reversibla beslut
    • Verklig kostnad för populära bilar
    • Småkostnader som glöms bort
    • 12-12-12 principen för bil
    • Besvärskontot väger tungt
    • Två bilar = dubbel kostnad
    • Minnesvärda citat
    • Viktiga nyanser att komma ihåg
    • Därför är avsnittet viktigt
    • Vår Tesla kostade 13 000 kr/månad
    • Myten om billiga begagnade bilar
    • Två tusen kronor = ett års pension
    • De osynliga kostnaderna
    • Reversibla beslut är guld
    • Kontrovers: Nya bilar kan vara billigare
    • Två bilar = 1,5 miljoner i bolån
    • Premium-avsnitt om bilkalkyl
  • Vanliga frågor
  • Communityns tankar, tips och inspel
  • Relaterade sidor och annat kul
  • Senaste nytt på RikaTillsammans

Denna sida uppdaterades 15 dagar sedan (2025-10-16) av Jan Bolmeson.

Sammanfattning och guldkorn

Det viktigaste att veta. Swipa för att se fler.

Vanliga frågor

Hur mycket underskattar folk sina bilkostnader?
Är det verkligen billigare med en gammal begagnad bil?
Vad menas med alternativkostnad för bil?
Hur räknar man på sin bils verkliga kostnad?
Är det bättre att byta bil ofta eller behålla länge?
Vad är reversibla beslut och varför är det viktigt?

Hittar du inte din fråga ovan? Se alla frågor här, eller ställ den i forumet.

Communityns tankar, tips och inspel

Nedan följer 3 av totalt 120 kommentarer. Notera att kommentarer i forumet INTE kvalitetssäkras av oss på samma sätt som all annan text på denna sida. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂

  1. User avatar

    En OT fråga som du kanske kan svara på. Jag får inte upp de senaste avsnitten på ”Alla avsnitt” längre utan det senaste är från december 2024. Tyckte det var bra att gå in där för att hitta hela listan. Är det något fel?

  2. User avatar

    Tre, de ovan samt

    De som vet vad det kostar men gör det ändå för att upprätthålla bilden av sig själv som ”lyckad” :sweat_smile:

  3. User avatar

    Lyssnar just nu - alltid kul med nya bilavsnitt!

    Vad gäller delen om att byta bil ofta inte alltid är sämre förstår jag absolut resonemanget, men någonstans finns ju också en spread mellan köp- och säljkurs, så då bör det ju finnas en poäng att åtminstone äga ett par-tre år, eller?

  4. User avatar

    Ingen bil alls väljer jag.

Hur känns det? Blev du lite klokare eller mer nyfiken?

Vi hoppas det. RikaTillsammans finns tack vare dig – vi ägs inte av någon bank, tar inte emot presstöd, säljer inte rådgivning och vill inte förvalta dina pengar. Det gör oss fria, men också helt beroende av dig och vår community.

Om du gillar det vi gör får du gärna supporta oss – genom att bli månadssupporter, swisha ett valfritt belopp eller bjuda oss på en digital kaffe.

🎁 Som tack får du tillgång till extramaterial, bonusavsnitt, verktyg och inbjudningar. Tillsammans blir vi både klokare och rikare. Läs mer.

Tack för att du hejar på oss!
Jan & Caroline

BLI SUPPORTER

49 kr/månad
Frånpris inkl. moms Bli supporter →
Swish (123 463 53 22) BuyMeACoffee

Tillsammans blir vi både klokare och rikare dag för dag. Tack på förhand!
Jan & Caroline

Senaste nytt på RikaTillsammans

Valutarisk: sambandet mellan nominellt och realt värdecurrency-risk-3×4
15:10

Valutarisk: sambandet mellan nominellt och realt värde

Prova själv och se vad som händer när kronan förändras.

Jan och Caroline Bolmeson39
15:10

från ekonomiskt kaos till skuldfri

Lever numer väl inom mina tillgångar varje månad.

Vad säger ni om att lägga till detta i portföljen?portfoljen-3×4
15:10

Lägga till detta i portföljen: vad säger ni?

Tips och checklista med frågor att ställa dig istället .

Valutarisk i indexfonder är till stor del en illusion36
15:10

Valutarisk i aktier och indexfonder är till stor del en illusion

Den verkliga risken sitter i din lön, ditt bolån och kostnader inte indexfonden.

Det är dyrt att göra slut med din indexfond434-dyrt-3×4
#434
15:10

Det är dyrt att göra slut med sin indexfond

Att vikta ned USA är lika dumt som att vikta ned bolag på bokstaven A.

Jan och Caroline Bolmeson39
15:10

Det är dyrt att att avvika från index

All avvikelse introducerar en beteenderisk och sämre riskjusterad avkastning.