Jobba mindre eller ha en nyare bil?
Bilen: hur gick det sedan?
I veckans ”hur gick det sedan”-avsnitt resonerar vi vidare och utforskar tre saker. 1) De flesta har noll koll på vad deras bil faktiskt kostar och det finns många myter kring bilägande som bara inte stämmer, 2) bil är klurigt eftersom det är så känslomässigt bortom bara ett transportmedel och 3) alternativkostnad i form av att många önskar ”jobba mindre” men sedan väljer en dyr bil som de måste ”jobba mer” för att försörja.
Jobba mindre eller ha en nyare bil? Avsnitt 411 Bilen: hur gick det sedan?. Publicerat 4 månader sedan.
Innehållsförteckning
- 00:00:00 - Intro
- 00:07:24 - 500 + kommentarer sammanfattat
- 00:10:19 - Två veckors semester eller finare bil?
- 00:14:29 - Hur viktigt är säkerhet för oss?
- 00:18:31 - Hur viktigt är varumärke vid bilval?
- 00:22:08 - Hur vår Tesla kostade 13 000 kr i månaden
- 00:25:23 - Verkliga kostnaden för en äldre Volvo V70
- 00:34:44 - Verkliga kostnaden av att reparera allt själv
- 00:40:59 - Varför vi tjatar så mycket om bil
- 00:42:03 - Prova att vara helt utan bil!
- 00:48:11 - Är vi missnöjda med bilen?
- 00:51:07 - Ska vi behålla bilen?
- 00:56:12 - Bara för att man har råd, behöver man inte
- 01:03:47 - 12-12-12-regeln och pruta på abonnemang
- 01:07:09 - Det här är ett experiment för oss
Referens: Saknas.
Sammanfattning, guldkorn och citat från avsnittet
Våra och communityns tankar, insikter och förslag på nästa steg utifrån avsnittet.
Introduktion
Först och främst ett stort tack för alla kommentarer! Det är utifrån dessa vi har fortsätta utforska ämnet och många av dem har hjälpt till att ”skala löken” så att vi kommer närmare kärnan vad bilvalet egentligen handlar om för många – men även oss både emotionellt, ekonomiskt och rationellt.
När vi nu bytte bil, efter 6 månader utan bil, så valde vi att gå på det – för oss – superrationella och ekonomiska valet. En Peugeot e-2008 från 2021 som gått 5000 mil för 192.000 kr, men framförallt en extremt låg TCO (=”Total Cost of Ownership) på 4.500 kr per månad. Typ det lägsta man kan komma om man räknar rätt).
Peugeoten är en bil som uppfyller 99 av 100 körningar och har 90% funktioner vi önskar. Det är ingen rolig bil, det är ett transportmedel. Kontrasten blev extra tydligt mot vår tidigare Tesla Model Y, som var fantastisk, men kostade oss när vi räknade in allting över 13.000 kr i månaden i TCO.
Jag återkommer om ett bilkalkylsavsnitt inom kort. Men det är t.ex. en myt att en begagnad t.ex. Volvo V70 för 50.000 kr är billigare än vår Peuegeot. Det är den inte. De kostar identiskt.
Det som du och andra hjälpt mig att vaska fram är framförallt resonemanget kring alternativkostnad. När vi frågar folk, så är alternativet som folk önskar mest, om de haft mer pengar, är: ”jobba mindre”. Låt oss då resonera att ta en bil som många gör (och rekommenderade oss att ta) för säg 6500 kr, eller 8.500 kr.
Det är 2.000 – 4.000 kr mer per månad än vad vi nu lägger på bil. Jag är 44 år, och jag ska ha bil i minst 12 år till. Det betyder med hjälp av 12-12-12-principen att jag kan ha en dyrare bil nu i 12 år ELLER ha 2.000 – 4.000 kr i månaden extra resten av livet. För en mediansvensk, som tjänar 28.000 kr efter skatt, motsvarar mellan 7-15% mindre arbetstid. På 24 år motsvarar det mellan 6.000 – 12.000 kr i månaden eller 20-40% mindre arbetstid. Eller något helt annat.
Det är det här resonemanget som jag tycker är sjukt spännande. Hur värderar jag t.ex. ”skavet” att jag inte kan ha en app att styra bilen mot ett alteranativ. Ett uppenbart sådant är ju som Erik Naessén brukar prata om: ”Skippa andrabilen och köp ett 1 miljon dyrare boende”. Det är ett typiskt alternativkostnadsresonemang.
Det ska bli spännande att höra vad du tänker kring ovan och avsnittet. Ämnet är superspännande, så det lär vi få möjlighet att återkomma till.
Vi hoppas att du gillar avsnittet!
Jan och Caroline
Vanliga frågor och svar
Nedan har vi sammanställt svar till några av de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret nedan, ställ gärna en fråga i forumet.
Saknar du en fråga? Ställ gärna en fråga i forumet.
Relaterade avsnitt, artiklar och annat kul
Om du gillade detta avsnitt, då kan du även gilla nedan:
Förslag på sidor att besöka
Andra sidor som länkat hit
Etiketter
Denna sida har kategoriserats med följande etiketter som du kan utforska.
Communityns tankar om avsnittet
Nedan följer 8 av totalt 122 kommentarer. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂
Hur känns det? Blev du lite klokare eller mer nyfiken?
Vi hoppas det. RikaTillsammans finns tack vare dig – vi ägs inte av någon bank, tar inte emot presstöd, säljer inte rådgivning och vill inte förvalta dina pengar. Det gör oss fria, men också helt beroende av dig och vår community.
Om du gillar det vi gör får du gärna supporta oss – genom att bli månadssupporter, swisha ett valfritt belopp eller bjuda oss på en digital kaffe.
🎁 Som tack får du tillgång till extramaterial, bonusavsnitt, verktyg och inbjudningar. Tillsammans blir vi både klokare och rikare. Läs mer.
Tack för att du hejar på oss!
Jan & Caroline
Tillsammans blir vi både klokare och rikare dag för dag. Tack på förhand!
Jan & Caroline
Ytterligare saker vi tror att du kan gilla
Om du gillade detta, då kan du även gilla nedan:
Och citatet @carolinebolmeson generöst sa kom från mig är som @janbolmeson sa i podden från Morgan Housel:
Med poängen att rikedom är allting man inte ser som:
En OT fråga som du kanske kan svara på. Jag får inte upp de senaste avsnitten på ”Alla avsnitt” längre utan det senaste är från december 2024. Tyckte det var bra att gå in där för att hitta hela listan. Är det något fel?
Tre, de ovan samt
Lyssnar just nu - alltid kul med nya bilavsnitt!
Vad gäller delen om att byta bil ofta inte alltid är sämre förstår jag absolut resonemanget, men någonstans finns ju också en spread mellan köp- och säljkurs, så då bör det ju finnas en poäng att åtminstone äga ett par-tre år, eller?
Ingen bil alls väljer jag.
Heja J+C

Proud of you!
Helt rätt!
En bil ska ta en fr A—>B och uppfylla de minimikraven man har. Allt annat är onödig lyx som man först kan unna sig när man har så mkt pengar att man inte ens behöver fundera över sin framtid.
Vad jag kände igen mig i detta avsnitt: Hösten 2023 skaffade jag nybyggnad bil och hade ett billån som kostade mig 2500 kr och jag amorterade 500 kr extra varje månad och totalt betalde jag 3000 kr varje månad.
Jag upplevde själv att jag arbetare för att betala av ett billån och inte leva för jag ville. Jag tröttnande betala denna höga månadskostnad, så jag valde att amortera ner billånet så att den lägsta månadskostnad blev 700 kr i månaden istället.
När jag amorterade ner billånet, var det bästa jag hade gjort. Jag kände mig mer ekonomisk fri varje månad. Kunde börja konsumera alternativ börja investera i högre summor varje månad. Det var här jag upplevde att jag fick ett rikare liv ekonomisk.
Den senaste tiden har jag börjat tänka precis som du Jan. Är det värt pengarna eller är det mer värt använda pengarna till något annat som ger mig ett rikare liv?
Kul med uppföljning och att ni känner er nöjda med nya bilen.
Även om jag själv inte äger bil, så är det intressant att höra resonemangen, hur man kan tänka kring alternativkostnad och vad “småpengar” kan vara värda på sikt.
Det ger lite perspektiv att många betalar mer för sin bil än vad jag lägger på min hyra och att 2000kr anses vara småpotatis av vissa. 2000kr är ungefär den summan jag lägger undan till min pension varje månad. Jag räknar med att det blir bra mycket mer än småpotatis av den summan om 25+ år. Såklart kan det ses överanalyserande att jämföra kostnader om man har goda marginaler. Men många lyssnare har inte stora marginaler, så att ge tips och perspektiv. Vilket kan ge många större utrymme till att kunna lägga undan till en buffert eller ett långsiktigt sparande, bara genom att byta bil. Det är rätt coolt.
Jag känner mig nästan liteee provocerad av denna diskussionen. Jan pratar om hur dåliga andra är på att räkna ut bilkostnader, men lyckas trots sin medvetenhet uppnå ett resultat om 13.000 per månad i bilägande.
Jag tycker det är pinsamt dåligt om målet är att vara ekonomisk. Det låter inte heller som ni har något större behov av bil egentligen. Om ni hade räknat ut er totala genomsnittliga månadskostnad för bil så kommer ni sannolikt inte lyckats lika bra som många här på forumet har gjort ( att byta till en billigare bil nu tar inte bort det tidigare kostnaderna med Teslan).
Jag tycker diskussionerna om infotainment och liknande är löjliga, låter mer som ha-begär än en riktig övervägning i mina öron. Vill man ha det så kan man ju skaffa det men man behöver inte låtsas som att det är något viktigt.
Det var ju inte meningen att det skulle bli 13.000 kr/månad. Tanken var ju 8.500 kr/mån. Sedan var det omständigheter utanför vår kontroll (=Tesla sänkte priset med 130.000 kr på bilmodellen) och att jag gjorde några klantiga val (FSD + färg + stenskottskydd).
Sedan tänker jag att alla borde få göra misstag och lära från dem. Utan den erfarenheten hade vi ju 1) inte sålt i höstas och 2) inte valt denna bilen vi gjort nu.
Jo. Det var ju det vi testade genom att vara utan bil i 6 månader.
Du får gärna utveckla, hänger inte alls med.
Det är ju därför jag resonerar om alternativkostnaden och OM det är värt det.