Nedan har vi sammanfattat några av våra och communityns viktigaste erfarenhet och lärdomar kring bilägande.
Bil är en av de tre största kostnadsdrivarna i en privatekonomi. Att välja rätt bil kan både hjälpa och stjälpa en ekonomi. Om man räknar korrekt inser man att extremt få bilar kostar under 4.000 kr i månaden.
Misstaget många gör är att bara titta på månadsutgifterna, t.ex. drivmedel, parkering och försäkring. Man missar värdeminskning, alternativkostnad, småkostnader, däck och liknande. Räknar man på en korrekt bilkalkyl det inte ovanligt att en ny bil kostar mellan 6.000 och 9.000 kr per månad.
Vår Tesla kostade oss t.o.m. 13.000 kr(!) per månad under de tre år vi ägde den. Genom att se kostnaden för vad den är kan man ta många kloka val, t.ex. skippa andrabilen och köpa ett 1 miljon kronor dyrare boende som gör att andrabilen inte behövs. Läs mer →
Gud vad dyra bilar folk kör runt med
Slutsatser när vi räknade på bilar i april 2025:
- En begagnad bil kostar ca 4.000 - 6.000 kr/mån,
- En ny mindre bil (typ VW ID.3/4, Kia EV3, EX30, Tesla 3) kostar ca 6.000 - 8.000 kr/mån,
- En lite större ny bil (typ Tesla MY, Skoda Enyaq, Kia EV6) kostar ca 8.000 - 10.000 kr/mån.
- En ny stor bil (typ Kia EV9, XC90) kostar ca 10.000 - 14.000 kr/mån.
- Premium-bilar som Porsche och liknande kan lätt kosta 20.000 kr i månaden.
Du kan prova räkna och jämföra själv med vår bilkalkyl
Jobba mindre? Eller, ha en dyr bil?
De flesta jag träffar säger att de önskar "jobba mindre", "resa mer" eller "ha mer tid för barnen, familj, vänner, hobbies". Så även jag och Caroline.
Ändå kunde jag konstatera att vi mellan 2021 och 2024 fick jobba mer, resa mindre och ha mindre tid eftersom vi skulle försörja en dyr bil på 13.000 kr/mån.
Det var inget vi tänkte på då, utan något jag väldigt tydligt upptäckte nu i efterhand, när vi valde en bil som kostar mindre än hälften.
Denna alternativkostnad på nästan 70.000 kr per år - eller en ordentlig skidresa - var inget vi tänkte på när vi köpte Teslan eftersom den ofta är dold.
Det är självklart okej att vilja ha och äga en dyr bil!
För undvikande av missförstånd. Det är självklart upp till var och en att bestämma och välja vilken bil man vill ha. Min poäng är samma som Richard Feynmans: "Lura inte dig själv, men kom ihåg att du är den som är enklast att lura."
För dig som är bilintresserad har vi många samtal i forumet, bland annat denna: "Roliga sportbilar under miljonen" och "Stora husbilstråden"
Leasing eller köp?
Många tycker att leasing eller privatleasing är dåligt, dyrt och bara för dem som inte har råd att betala kontant. Jag håller inte med! 🙂
Tvärtom representerar en total privatleasingkostnad (när man lagt på däck, försäkring, småkostnader etc) ganska väl den riktiga totalkostnaden. Säljarna har sällan några stora marginaler på leasingen, en bilhandlare jag pratade om hade mindre än 5.000 kr i vinst på en privatleasing på 36 månader.
Många av de bästa bilaffärerna i communityn idag är privatleasingkampanjer på lagerbilar på grund av säljarincitament. Men glöm inte bort att räkna ordentligt, det är lätt att bli lurad med t.ex. 60 mån istället 36 mån eller förhöjd första hyra.
Skippa hänsyn till specialfallet när du väljer bilmodell
Många väljer bil utifrån den där ena fjällresan om året, transport till tippen eller liknande vilket ofta leder till större bil än som egentligen behövs för 95% av resorna.
Genom att göra tvärtom kan man få en lägre totalkostnad och lösa specialfallet genom t.ex. hyrbil för fjällresan.
Räkneexempel: Istället för att äga en storbil för fjällresan för 9.000 kr/mån (=108 tkr/år) är det bättre att ha en mindre bil för 6.000 kr/mån (=72 tkr/år) och lägga 10 tkr på att en stor hyrbil för fjällresan.
Vad är dina behov egentligen?
Utgå från bilen som löser 95 av 100 resor och välj bil efter det. När vi rannsakade oss själv insåg vi att 30% av våra resor var under 2 km, 90% var under 15 km. Det vill säga vi körde mest 2 personer i bilen inne i staden och korta sträckor.
Det är nästan att man skäms att vi köpte en Tesla Model Y (=stor bil) och jag dessutom ville ha den med fyrhjulsdrift och Long Range-batteri. Kan ju bara konstatera att det var ett dyrt och onödigt specialfall.
På samma sätt får man nästan aldrig tillbaka pengarna på tillbehör. Ytterligare 70.000 kr kastade jag i sjön för att Teslan skulle ha autopilot. Ja, vi slutar där.
Välj rätt exemplar av rätt bilmodell (och pruta!)
Samma bilmodell kan ofta variera upp till 12.000 kr i pris, t.ex. beroende på var i landet den finns.
Om man köper en 12.000 kr för dyr bil så sätter den tusenlappen direkt på månadskostnaden. Vi höll på att göra det med vår Peugeot.
Eftersom det ofta är stor skillnad på billigaste och dyraste exemplaret är det värt att göra jobbet att få rätt pris och prutning gör stor skillnad.
Tänk på att en bilhandlare ibland inte kan ge billigare pris, men kan enklare slänga med ett par däck.
Skippa andrabilen och lägg en miljon extra på boendet
om vi utgår från att även den billigaste bilen kostar 4.000 kr och att många dessutom har två bilar, då är en övervägning att skippa andra bilen. Det ger en besparing på typ 50.000 kr per, det i sin tur kan användas för att finansiera 1 miljon extra på boendet. Dvs. att man kanske kan köpa en dyrare bostad som ligger bättre, som innebär att bil två inte behövs.
Nej, en begagnad gammal bil är inte alltid billigare
i detta bildspel gjorde vi en jämförelse mellan vår Peugeot e-2008 från 2021 som gått 5.000 mil och kostade 200.000 kr och en Volvo V70 för 50.000 kr.
När man jämförde den totala månadskostnaden de kommande 12 månaderna var den identisk. Läs mer →
Åk taxi för 3.000 kr i månaden utan dåligt samvete
Under våra sex månader utan bil konstaterade vi att utan barn hade vi klarat oss utmärkt med cykel och taxi.
Eftersom även den billigaste bilen kostar mellan 4.000 - 4.500 kr kan man åka taxi för 3.000 kr per månad (=100 kr/dag) och ändå gå plus. Sjukt ointuitivt men bara ren matematik.
Företagare? Anlita bilexperten
Om du är företagare och funderar på att ta en tjänstebil, då rekommenderar jag att ta kontakt med Erik Naessén (@skogstomten) i communityn. Det är han som varit med i alla våra avsnitt och vi har anlitat honom själva.
Anledningen är att som företagare har man ofta många alternativ för hur man kan köpa bilen. Privat kontant, privatleasing, finansiell leasing, operativ leasing, kontant, tjänstebil, förmånsbil, med eller utan nettolöneavdrag etc.
Av egen erfarenhet vet vi att [det kan skilja tiotusentals kronor]() beroende på hur man väljer att finansiera exakt samma bil.
Ta hänsyn till besvärskontot
Glöm inte bort att ta hänsyn till besvärskontot. Det kan vara lockande med en billig bil, men vad kostar det att bilen inte startar när du behöver den?
Eller att vara utan den i flera dagar eller veckor när den är inne för reparation. Det är en alternativkostnad man också bör ta hänsyn till.
Tänk på vem som vill köpa din bil
Extremt få personer köper en ny bil och äger den fram till skrotning. Eftersom de flesta av oss kommer att sälja bilen någon gång, kan man ägna en tanke åt vem som kommer att köpa den.
Det gör att t.ex. det kan vara värt att köpa familjebilen framför den lilla småbilen eftersom målgruppen som är intresserad av bilen är störrre, vilket kan ge en bättre totalkalkyl (TCO).
Ett tips kan också vara att sälja vinterdäcken privat efter en privatleasing eftersom du ofta inte får något för dem vid inbyte.
Våra bästa fördjupningsavsnitt
För dig som vill fördjupa dig, tittlyssna gärna eller läs våra bästa avsnitt: