Uppskatta Lindy-effekten
Ju längre något varit relevant, desto längre kommer det vara det
Författaren och investeraren Nassim Taleb har i flera av sina böcker beskrivit ”The Lindy Effect” som i korta drag säger, att ju längre något har varit relevant, desto större är sannolikheten att det även kommer vara relevant i framtiden. Min egen variant av ovan är en hel del saker i livet blir bara bättre och bättre med tiden, medan andra tenderar bara göra en besviken. Väldigt sällan saker vänder från det ena till det andra.
Begreppet kommer från Lindy’s Deli, ett kafé i New York där komiker på 1900-talet brukade samlas och skoja om hur länge tv-program och artister skulle överleva — ju längre de hade varit populära, desto längre trodde man att de skulle fortsätta vara det.
Exempel från verkligheten är t.ex. att idéer, böcker och teknologier som överlever länge tenderar att vara mer robusta än nya. Effekten gäller inte för dödliga saker (som människor) utan för odödliga idéer, traditioner och kunskap.





























