Även den billigaste bilen
kostar 4.000 kr i månaden
De flesta missar flera stora kostnader när de räknar på sitt bilägande
Bil är en av de tre största kostnadsdrivarna i en privatekonomi. Att välja rätt bil kan både hjälpa och stjälpa en ekonomi. Om man räknar korrekt inser man att extremt få bilar kostar under 4.000 kr i månaden.
Misstaget många gör är att bara titta på månadsutgifterna, t.ex. drivmedel, parkering och försäkring. Man missar värdeminskning, alternativkostnad, småkostnader, däck och liknande. Räknar man på en korrekt bilkalkyl det inte ovanligt att en ny bil kostar mellan 6.000 och 9.000 kr per månad.
Vår Tesla kostade oss t.o.m. 13.000 kr(!) per månad under de tre år vi ägde den. Genom att se kostnaden för vad den är kan man ta många kloka val, t.ex. skippa andrabilen och köpa ett 1 miljon kronor dyrare boende som gör att andrabilen inte behövs.
Referens: Saknas.
Det många missar att ta hänsyn till
I korthet handlar det om att många inte tar hänsyn till bland annat:
- Alternativkostnaden för att om man t.ex. köper en bil för 200.000 kr och man kan lägga pengar på ett sparkonto för 3.50%, så innebär det att dessa 200 tkr skulle ge en ränta på 7.000 kr. Det vill säga att man har en alternativkostnad för att ha lagt pengarna på bilen.
- Värdeminskningen är något som man sällan ser (“får faktura på”) men man kan räkna grovt att man tappar ca 50% de första tre åren och därefter tappar man ca 15% per år. Se Eriks resonemang i video här. Självklart beror det på vilken typ av bil, utrustning och andra faktorer.
- Däckbyte, byte av bromsar och övriga reparationer som behövs etc. är något man ofta också glömmer bort i sin kalkyl.
- Service, bilbesiktning och skatt en bra uppskattning på reell kostnad på service är att använda t.ex. en tjänst som t.ex. Mekonomens serviceavtal för att få en snittkostnad per månad. Dessutom får man lägga till bilbesiktning och skatt.
- Värdet på egen tid – det finns många som tycker det är kul och är extremt duktiga på att mecka själva. Men då behöver man ju också prissätta tiden för att göra jobbet, skaffa sig kompetensen och hitta rätt delar i Tyskland etc. Ungefär som när folk tycker att renovering hemma är gratis eftersom man gör det själv. Det är det inte eftersom även här har man en alternativkostnad – man kunde t.ex. jobbat övertid / startat eget eller liknande.
- Initial förhöjd leasing t.ex. om man privatleasar en Tesla så tillkommer en initial betalning på 20% (ofta ca 100.000+ kr) därefter har man en lägre månadskostnad. Men för att det ska bli rättvist måste man ju addera till den där initiala betalningen.
- Försäkring – beror mycket om man kör halv eller helförsäkring.
- Bränsle / El – jag räknade t.ex. fel på när jag skulle räkna på elförbrukningen då jag tog vårt snitt elpris men glömde bort överföringskostnaden och elnätsabonnemanget. Samt om man kör t.ex. en hybrid, hur är fördelningen mellan el och det andra drivmedlet.
- Företagare – som företagare behöver man även räkna på vad kostar mig de olika alternativen till följd av min egen situation med t.ex. marginalskatt, utdelningsutrymme etc. För oss skiljde det 2021 mer än 140.000 kr mellan det bästa och sämsta sättet att finansiera vår bil. Då pratar vi exakt samma bilmodell, bara olika sätt att finansiera den.
Något jag personligen också tycker att man bör ta hänsyn till är “besvärskontot”. Vi hade ju innan 2021 en gammal V70 från 2009 – även den kostade oss när vi räknat in allting under ägandet över 4.000 kr per månad – och i slutet så ville den inte starta ibland och krävde reparationer.
Communityns tankar om guldkornet
Nedan följer 9 av totalt 244 kommentarer. För att följa hela diskussionen, skriva en egen kommentar eller ställa en fråga, gå till forumet. Vi ses där! 🙂
Relaterade guldkorn och annat kul
Om du gillade detta guldkorn, då kan du även gilla nedan:
Förslag på sidor att besöka
Andra sidor som länkat hit
Etiketter
Denna sida har kategoriserats med följande etiketter som du kan utforska.
Missa inte något – få våra uppdateringar
till din inkorg!
Få tillgång till våra senaste bästa tips, verktyg, avsnitt, videor, grafer och studier – direkt i din mejl!
- Notis till din mejl när vi släpper något nytt
- Kostnadsfritt, du kan sluta när du vill
- Någon gång i veckan
Om inte formuläret ovan visas, klicka här!
Haft min Golf 97 sedan 2016, kostade 15,000kr, lagt ytterligare runt 15,000 på lagningar sedan dess. HalvFörsäkring ca 2200 året. Servat varannat år 1800. Skatt ca1500år.
Behöver verkligen inte kosta 4000månaden att ha en bil.
Känns ju rätt onödigt att lägga så mycket om man ändå inte kör mer än 1000 mil året.
Tycker också att det låter ganska mycket. Såhär tänker jag för min bil i småbilsklassen.
År/månad
Underhåll: 10000 / 833
Försäkring: 3600 / 300
Skatt: 1000 / 83
5 år/månad
Vinterdäck: 4000 / 66
Sommardäck: 4000 / 66
Bil: 40000 / 666
Totalt: 2000kr/månad.
Jag tycker att både underhåll, däck, samt att jag räknar med att skrota bilen efter 5 år är ganska väl tilltaget. 4000kr per uppsättning däck räcker till både premiumdäck och montering i och med att jag kör 14 tum.
Servar och byter däck själv. Lämnar annars in på verkstad för dom flesta reparationer.
Har haft bilen i 3 år och är nu nere under 10000 om året i underhåll trots att jag åkt på ett verkstadsbesök-deluxe.
Finns 26000 kvar till underhåll dom kommande 2 åren i budgeten.
Tror inte heller att bilen blir skrot, utan får minst 15 tusen för den så länge den rullar.
Absolut jag håller med. Men i mitt fall bedömer jag att det är värt premien att ha en bil jag kan lita på och slipper bekymmer.
Jag har själv haft samma bil i 6 år, köptes för 125 tkr och får nu bud på 90 tkr. Helt otroligt.
När jag räknar på den totala kostnaden under denna perioden så hamnar jag på ca 2000 kr i månaden.
Men jag drar också slutsatsen att bilmarknaden varit helt galen under dessa år och att värdeminskningen framåt gissningsvis kommer vara betydligt större.
Alternativen jag landar i är antingen köpa något för ca 250 tkr (kontant), privatleasing eller tjänstebil:
Fiktiv ränta: 12500kr
Service: 4000kr
Besiktning: 500kr
Däck: 2000kr
Högre försäkringskostnader: 4200kr
Vilket innebär ca 23 tkr totalt. Detta är utan värdeminskning.
En risk som jag starkt känner finns i min situation är risken att köpa fel bil. Jag kan inget om bilar, jag kan inte bedöma skicket på motor/batteri och jag har dålig koll på andrahandsmarknaden.
Nej, men det hamnar lätt där eller över om man inte vill köra runt familjen i en trettio år gammal rostburk med undermålig säkerhet, tveksam driftsäkerhet och bedrövlig komfort.
Jag har tre barn. Det är värt det att köra runt dem i något som ger högre chans att överleva en krock.
Bilhandlarna älskar bra och ödmjuka personer som du. Det är ni som håller industrihjulen rullande.
Jag känner mig trygg i min rullande demoleringszon de få gånger jag behöver köra numera.
De rattsurfande dumjävlarna i SUV kan jag däremot inte styra över oavsett.
Stämmer bra med mina erfarenheter genom åren.
Jag har haft äldre begagnad, nyare begagnad, köpt helt ny och leasat och allihop har hamnat på 4-5000 per månad i snitt över tiden jag haft dem.
Undantaget de första bilarna jag hade, men då pratar vi mer eller mindre skrotfärdiga bilar som fick rulla så länge det gick.
Det skulle vara superspännande med en motsvarande generell diskussion i ett avsnitt kring vad det egentligen kostar att äga och bo i hus. Utan att blanda in känslor och jämföra med andra sätt att bo såklart
.
Medhåll, även om det alltid blir diskussion på detaljnivå kring vad drift och underhåll egentligen innefattar och om man ska räkna per bostad, per familjemedlem eller per kvadratmeter.
Allt kan göras komplicerat på RT.
Problemet är ju att det är betydligt större skillnad på olika hus än olika bilar.
Alternativkostnaden för en bil borde vara kostnaden för att åka kollektivt/Taxi/hyrbil/cykel/tåg etc. Att man skulle kunna skippa alla sina resor och istället sitta hemma och spara pengarna låter inte som ett särskilt aktuellt alternativ.
Resonemanget om sparränta låter mer som någon diskontering mellan olika avbetalningsalternativ.