Bilkalkyl: gör ett bättre bilköp
Tumregler, erfarenheter, lärdomar och bästa tipsen för nästa bilbyte
Bil är efter boendet ofta den största kostnadsdrivaren i en privatekonomi. Vår Tesla MY vi ägde mellan 2021-2024 kostade oss i snitt 13.000 kr i månaden. En ny vanlig bil kostar utan problem mellan 6.000 – 9.000 kr per månad. Även den billigaste bilen kostar runt 4.000 kr per månad. Få saker i en privatekonomi är värda att lägga ner tid på att få rätt på som en bilkalkyl.
De senaste fem åren har vi satt oss in i bilekonomi eftersom vi själva bytt bil från en Volvo V70 till en ny Tesla Model Y till att vara utan bil i 6 månader till att köpa en begagnad Peugeuot E-2008. Efter bokstavligt talat tusentals kommentarer påstår jag, något kontroversiellt att: extremt få personer räknar rätt på vad deras bil kostar.
Vi gjorde det i alla fall inte och har blivit chockade flera gånger. Allt från att en ny bil kostade lika mycket som vår begagnade Volvo. Att en ny bil kunde vara billigare att äga än en begagnad eller hur mycket våra bilar faktiskt kostat. En medlem i communityn uttryckte det som: ”Det finns bara två typer av bilägare: de som inte vet vad deras bil kostar och de som kör runt i en för dyr bil.” Vi har tillhört båda grupperna. 😂
Därför har vi skapat denna bilkalkyl som du kan använda. Nedan har vi också samlat de viktigaste posterna att ha med och våra resonemang kring dem.



Bilkalkylen hjälper dig att:
- Räkna på ett bilköp som finansieras kontant eller via lån
- Räkna på ett privatleasing-alternativ
- Jämföra alternativen på ett korrekt sätt
- Ta fram den verkliga kostnaden för en bil
- Med tips att tänka på inför bilköpet eller bilbytet.
EXKLUSIVT FÖR VÅRA SUPPORTRAR – denna kalkyl ingår utan kostnad för våra fantastiska supportrar som står i klacken och gör RikaTillsammans möjligt. Du kan självklart engångsköpa den. Om du är supporter, då hittar du bilkalkylen här.
På denna sidan hittar du även följande innehåll:
Om du har några frågor, säg gärna hej i forumet, där bil-delen är en av de populäraste avdelningarna.
Lycka till med ditt bilköp,
Jan Bolmeson
Lura inte dig själv: gör en komplett bilkalkyl
Följande saker bör du överväga om du vill ha den verkliga kostnaden för en bil:
- Värdeminskning – på en ny bil är det den absolut största kostnadsposten. En bra tumregel är ca 50% på tre år. Det var här vår Tesla MY föll från 890.000 kr till 420.000 kr mellan 2021 – 2024. Efter de första tre åren kan man räkna ca 15% i värdeminskning per år.
- Finansieringskostnad – om man lånar till bilen så brukar denna också vara en ganska stor post, det är inte ovanligt att den ligger på 5-8%.
- Alternativkostnad – även om man betalar bilen kontant, bör man räkna med en alternativkostnad. Pengarna kunde ju varit på ett bankkonto och tjänat ränta åt dig istället.
- Småkostnader – många missar ta med t.ex. parkering, trängselavgift, torkarblad, tvätt, stenskottfix, böter, bilprovning, uppkoppling i bilen, tillbehör, gummimattor, kablar till telefon, taxi från verkstad och liknande. De flesta hamnar på 500 kr per månad och uppåt.
- Däck – det är ganska rimligt att räkna på 1.50 – 2.50 kr per mil för däck. På en privatleasing tillkommer det ofta med mellan 500 – 900 kr per månad. När vi köpte dem till Teslan 2021 gav vi nästan 25.000 kr för däcken. Nu är de än dyrare.
- Drivmedel – för de kommande tre åren skulle jag räkna någonstans mellan 15 – 20 kr för bensin och 2 kr/kWh för el. Även om man smartladdar elbilen tillkommer ju moms, skatt, nätavgift, effekttariffer och liknande. Det är svårt att komma under 2 kr/kWh över tid.
- Service & reparation – det som man sparar på värdeminskningen på en ny bil tas ofta igen på service och reparation. Det går att få fram t.ex. belopp för serviceavtal på många verkstäders hemsidor genom att ange reg. nummer.
- Dolda småkostnader – om man tar privatleasing så tillkommer ofta dolda småkostnader i form av uppläggnings-, administrations- och fakturaavgifter. Det tillkommer även ofta kostnader för fler mil, övermil eller fix av småskador vid inlämning.
- Skatt – lite beroende på vilken bil man har betalar man skatt från 360 kr per år till flera tusen per år.
- Försäkring – det tål att jämföras mellan olika försäkringsbolag. Många erbjuder snabb offert genom att bara slå in reg. och personnummer.
Gör man ett snabbt överslag på 12 eller 36 månader, då får man en ganska bra fingervisning om vad det kostar. Min upplevelse är att en summering av dessa kostnader sällan hamnar under 4.000 kr per månad. Ja, det finns undantag, men de bekräftar snarare regeln.
Verkliga bilkalkyl-exempel från våra bilar
Nedan hittar du några av våra bilkalkyler. Låt oss börja med kalkylen för vår nuvarande bil. Denna kalkylen gjorde vi i april 2025 när vi köpte bilen.
Per år | Per månad | |
---|---|---|
Inköpspris | 191.900 kr | – |
Värdeminskning (14%) | 26.740 kr | 2.230 kr |
Försäkring (hel, Trygg-Hansa) | 7.650 kr | 640 kr |
Skatt | 360 kr | 30 kr |
Drivmedel (2 kr/kWh, 2 kWh/mil, 1.000 mil/år) | 4.000 kr | 340 kr |
Service | 4.800 kr | 400 kr |
Vinterdäck (ingår) | 0 kr | 0 kr |
Alternativkostnad (bankkonto, 2.7%) | 5.200 kr | 430 kr |
Summa | 48.840 kr | 4.070 kr/mån (+risk) |
Då räknade vi även på ett antal alternativ på bilar.
Bilmodell | Månadskostnad (ca) | |
---|---|---|
Ford Explorer | ca 7.500 kr | Ny |
Kia EV3 | ca 6.000 kr | Ny |
Kia EV6 | ca 9.000 kr | Ny |
Kia EV9 | ca 12.000 kr | Ny |
MG4 | ca 4.500 kr | Ny |
Opel Mokka | ca 5.500 kr | Ny |
Skoda Enyaq | ca 9.000 kr | Ny |
Skoda Enyaq (kampanj) | ca 7.000 kr | Ny |
Tesla MY Juniper | ca 9.500 kr | Ny |
Volkswagen ID.3 | ca 5.500 kr | Ny |
Volkswagen ID.4 | ca 7.000 kr | Ny |
Xpeng G6 | ca 8.500 kr | Ny |
Polestar 2 | ca 6.000 kr | Beg |
Tesla 3 | ca 6.200 kr | Beg |
Opel Mokka | ca 4.000 kr | Beg |
Här är utfallet i augusti 2025 mot budget.
t ska sättas i jämförelse med budgeten från i våras:
Budget (år) | Budget (månad) | Utfall (mån) | Diff | |
---|---|---|---|---|
Inköpspris | 191.900 kr | – | – | – |
Värdeminskning (14%) | 26.740 kr | 2.230 kr | 3000 kr | +770 kr |
Försäkring (hel, Trygg-Hansa) | 7.650 kr | 640 kr | 790 kr | +150 kr |
Skatt | 360 kr | 30 kr | 30 kr | – |
Drivmedel (2 kr/kWh, 2 kWh/mil, 1.000 mil/år) | 4.000 kr | 340 kr | 305 kr | -35kr |
Service | 4.800 kr | 400 kr | 882 kr | 480 kr |
Vinterdäck (ingår) | 0 kr | 0 kr | 0 kr | – |
Alternativkostnad (bankkonto, 2.7%) | 5.200 kr | 430 kr | 400 kr | -30 kr |
Småkostnader inkl. parkering | 500 kr | 500 kr | 842 kr | +342 kr |
Summa | 49.340 kr | 4.570 kr/mån (+risk) | 6.249 kr/mån | +1.677 kr/mån |
Du kan fördjupa dig i uppföljningen i denna tråden i forumet. Där konstaterade vi t.ex. att varje bilresa kostde 62 kr och att vi 50% av våra resor var under 4 kilometer. 🙈
Undantagen som bekräftar regeln och min underbegåvning med verktygslådan
Den vanligaste invändningen jag har fått de senaste veckorna är ”Men Jan, du har fel, min bil har inte kostat så mycket!”. Om vi bortser från dem som uttryckligen inte har räknat med alla delar, så finns det en del personer som kan representeras av kommentaren:
”Alltså, om man inte är helt underbegåvad med verktygslådan, då kan man byta däck, bromsskivor och kamrem själv. Då sparar man mycket pengar!”
Jag är villig att erkänna, jag är en av dem som är totalt underbegåvad med verktygslådan. Det är klart att om man har ett intresse, tycker det är kul att mecka och beställer egna reservdelar från Tyskland då kan man på en äldre bil minska kostnaden för både service, reparation och underhåll.
Jag tycker dock att det är att ”dopa” kalkylen lite. För även det är ju tid som bör värderas. Det är ju tid man inte kan göra annat. Så ja, jag har utgått i kalkylerna att man lämnar in bilen för allt som är större än typ byta torkarblad själv. Ungefär som bara för att man har köpt bilen kontant, behöver man ju ändå ta hänsyn till alternativkostnaden.
Sedan finns det ju självklart även ett moment av tur. Just det exemplaret man har köpt håller, kräver inte reparation eller liknande. Men även här får man ju se upp så att man inte lurar sig själv. Bara för att jag inte behöver byta taket på huset varje år, så betyder det ju inte att takbytet inte kommer förr eller senare. När den väl kommer behöver den ju ändå slås ut på de åren man inte behövde byta det, tänker jag.
Så jag argumenterar inte mot att man inte kan komma under 4.000 kr/mån i kostnad. Men det kräver ofta tur och/eller egen skicklighet och intresse. Så är du en av dem med en så billig bil, det är bara gratulera och vara nöjd i att vara undantaget som bekräftar regeln.
(PS. Glöm dock inte bort att man ofta behöver titta på kalkyler framgent, men bara kan utvärdera slutresultatet i efterhand.)
Relaterade sidor och annat kul
Om du gillade denna sida, då kan du även gilla nedan:
Förslag på sidor att besöka
Andra sidor som länkat hit
Etiketter
Denna sida har kategoriserats med följande etiketter som du kan utforska.
Hur känns det? Blev du lite klokare eller mer nyfiken?
Vi hoppas det. RikaTillsammans finns tack vare dig – vi ägs inte av någon bank, tar inte emot presstöd, säljer inte rådgivning och vill inte förvalta dina pengar. Det gör oss fria, men också helt beroende av dig och vår community.
Om du gillar det vi gör får du gärna supporta oss – genom att bli månadssupporter, swisha ett valfritt belopp eller bjuda oss på en digital kaffe.
🎁 Som tack får du tillgång till extramaterial, bonusavsnitt, verktyg och inbjudningar. Tillsammans blir vi både klokare och rikare. Läs mer.
Tack för att du hejar på oss!
Jan & Caroline
Tillsammans blir vi både klokare och rikare dag för dag. Tack på förhand!
Jan & Caroline
Ytterligare saker vi tror att du kan gilla
Om du gillade detta, då kan du även gilla nedan:

Bilen: hur gick det sedan?
Kostnadsuppföljning, grafer och lite nörderi så här 4 månader senare. Bilkostnadsuppföljning avslöjar att även en begagnad elbil kostar 6200 kr/mån när värdeminskning och alternativkostnad inkluderas. Med 91% av körningarna under 15 km blir[..] Läs mer →

Även den billigaste bilen kostar 4.000 kr i månaden
De flesta missar flera stora kostnader när de räknar på sitt bilägande. Bil är en av de tre största kostnadsdrivarna i en privatekonomi. Att välja rätt bil kan både hjälpa och stjälpa en ekonomi. Om man räknar korrekt inser man att extremt få[..] Läs mer →

Bilkalkyl: gör ett bättre bilköp
Tumregler, erfarenheter, lärdomar och bästa tipsen för nästa bilbyte. Bil är efter boendet ofta den största kostnadsdrivaren i en privatekonomi. Vår Tesla MY vi ägde mellan 2021-2024 kostade oss i snitt 13.000 kr i månaden. En ny vanlig bil[..] Läs mer →

10 gånger dyrare bil ger inte 10 gånger större nöjdhet
Hur nöjd är du med din bil? Vad är bilen värd idag? Det var två frågor vi ställde i communityn i juni 2025 och nedan följer svar från ca 1.000 personer. Det man kan[..] Läs mer →

Bil- och bilekonomi
15 tips för ett bättre bilköp och smartare bilägande. Bilen är jämte boendet ofta den största tillgången och kostnaden i en privatekonomi. Eftersom även den billigaste bilen kostar flera tusen i månaden är det en av de[..] Läs mer →

Pengar på semester, men inte på bil?!
Alltså, hur prioriterar ni egentligen?. Efter en kommentar om att semesterpengar är bortkastade medan bilpengar är värda att tjafsa om, reflekterar vi kring emotionell avkastning. Vi berättar hur vi efter att ha[..] Läs mer →
Senaste nytt på RikaTillsammans
hej